Promosalons Sverige AB

MAISON&OBJET JANUARI 2011

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 21:15 CET

Läs hela presskommunikén här.

Paris, Februari 2011

MAISON&OBJET: kreativitet och internationella affärer i januari 2011

Strategin som Maison&Objet sedan ett antal år använder sig av visar resultat – mer än någonsin har Paris blivit kreativitetens huvudstad genom att visa upp ett rikt, diversifierat och innovativt utbud med ett ökande antal utländska besökare.

MAISON&OBJET: ett event i perfekt harmoni med den internationella marknaden

Förväntningarna hos besökarna – både för dem som är återförsäljare men också de som är slutkonsumenter – är att Maison&Objet kommer ge dem en högkvalitativ, kreativ och innovativ överblick av det mesta och bästa inredningsbranschen har att erbjuda.

Inför den nya upplagan av mässan, har MAISON&OBJET därför organiserat hela utbudet kring dessa knutpunkter:

• Ett kvalitetscenter (Hall 7 och 8) som sammanför scènes d’intérieur, MAISON&OBJET éditeurs och now!design à vivre;
  • Ett modecenter omfördelat och uppgraderat med Côté Déco Actuel (Hall 5B) som uppväger Côté Déco Charme (Hall 5A):

Dessutom erbjuds ett varierat och diversifierat utbud med t.ex. ”Yachting Spirit” och ”Histoires de Goût”.. vilket bidrar till att skapa en genuint internationell och övergripande plattform för inredningsbranschen.

Fler professionella besökare

Efter två år i recessionens tecken, har inköparnas och arkitekternas profil blivit mer professionell. Små, individuella företag har försvagats eller förändrats. Däremot har stora inköpare och de nationella och internationella beställarna blivit mer närvarande på mässan. Många i den här kategorin besökare förregistrerar sig, vilket bekräftar trenden och avslöjar intresseområden tack vare att de förbereder besöket.

Att sammanföra kreatörer och inköpare skapar positiv energi

Utställare på MAISON&OBJET tar fördel av drivkraften som det ger när kreatörer möter inköpare! Mässan utformas genom att, under ett tak, samla ett brett utbud och inspirerande events.

Det valda temat på MAISON&OBJET Trend Observatory, som visar upp ett brett utbud av events och möten i tidens tecken, är inspirerat av ordet ”Intensité” (intensitet). Det hela konkretiseras genom arbeten av årets designers: Édouard François, Gilles&Boissier, Ronan&Erwan Bouroullec som i specialdesignade avdelningar presenteras av Vincent Grégoire från NellyRodi agency, Elizabeth Leriche och François Bernard. Dessa trendorakel siar om framtiden och förankrar MAISON&OBJETs roll som en måttstock för vad som komma skall. Denna del av mässan kompletteras av ett omfattande konferensprogram. Ytterligare ett tillfälle där skapande och kreativitet möts och blir tillgänglig för besökarna är i Paris des Chefs, ett matlagningsevenemang. I tävlingen Talents à la Carte stimuleras och belyses nya spännande matkreatörer.

Genom sin storlek och övergripande attraktion, har MAISON&OBJET utvecklats till ett nyckelverktyg för alla konstnärliga och kreativa branscher.

Vad gäller besökarantalet är det här årets resultat stabilt jämfört med januari 2010 som fick ett exceptionellt resultat: 85 098 inköpare och beställare besökte mässan varav 45 953 franska (-6 %) och 39 145 internationella (+7%). Totalt kom 54 % av besökarna från Frankrike och 46 % från andra länder. Bland de internationella besökarna kan noteras att Italien (+2.77%) fortfarande är störst följt av Belgien (-0,38 %), Storbritannien (+8,30 %), Tyskland (4,99 %), Schweiz (+9,66 %), Spanien (-1,26 %), Japan (+41%), Holland (+0,63 %), USA (+25,41%) och Ryssland (+30%). Värt att notera är att exportmarknader långt bort har en stark utveckling med, för de flesta kontinenter (Asien, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Östeuropa), tvåsiffriga tillväxtsiffror.

(siffror inom parentes anger förändringen i andelen besökare mellan januari 2010 och januari 2011)

Mer än någonsin har Paris utvecklats till ett mångfacetterat, vitalt och energiskt kreativt centrum. Nya marknader, nya märken, stilar och produkter för framtiden gör Paris till ”Capitale de la Création” – den erkända, internationella huvudstaden för ”art of living”.

Fler evenemang arrangerade av SAFI i September 2011:

MAISON&OBJET, scènes d’intérieur, now! design à vivre, MAISON&OBJET l projets l CRAFT et musées d’art, MAISON&OBJET OUTDOOR_INDOOR,

MEUBLE PARIS

från 9 till 13 september 2011 i Paris Nord Villepinte.