STPLN

Makers Space på STPLN öppnar i nytt utförande

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2013 10:10 CEST

Den 29 augusti lanserar STPLN och Ardunio Verkstad ett unikt samarbete. Gör-det-själv-verkstaden Fabriken slår på nytt upp portarna med nya maskiner för digital produktion, snickeri och elektronik. Man lanserar också ett produktionsmedlemskap som ska öka tillgängligheten via bokningsbara maskiner, uttökade öppettider, kurser och workshops.

Tidigare drevs Fabriken av användarna och verkstaden var tillgänglig för allmännheten en kväll i veckan. Användarna stod själva för driften av verkstaden, samt för introduktion av nya besökare och service av maskinerna.

– Den användardrivna verkstaden har varit ett fantastiskt koncept som periodvis fungerade väldigt bra. Problemet var att det var svårt att skapa långsiktig hållbarhet i det systemet, säger Fabrikens projektledare Oyuki Matsumoto. – När vår laserskärare gick sönder var vi tvungna att förlita oss på att att det fanns någon som både hade tiden och kunskapen att laga den. Dessutom finns alltid risken att ett så fritt system blir kontraproduktivt när man inte har några riktlinjer för hur man introducerar nya användare, fortsätter Oyuki Matsumoto.

För att säkerställa långsiktighet och skapa möjligheter för fler att använda verkstaden har STPLN knutit ett samarbete med designstudion Arduino Verkstad, som både sitter på unik kunskap och har ett stort internationellt kontaktnät. Användarna kommer även fortsättningsvis att ha ett stort inflytande över verksamheten men i och med nyöppnandet kommer produktionsmedlemsskap att införas.

– Det är klart att det kanske kan uppfattas som ett steg tillbaka att införa avgifter för något som tidigare har varit gratis, men egentligen är det bara den uttökade tjänsten som kommer kosta pengar, säger Oyuki Matsumoto. – Innan kunde vi ha verkstaden öppen på torsdagkvällar, men resten av veckan var det i princip bara en handfull personer som hade tillträde eftersom många maskiner kräver att man har en utbildning. Och dessa utbildningar kunde vi inte tillhandahålla själva. Torsdagkvällarna kommer att vara gratis också i framtiden, men på det här sättet kan vi anställa en tekniker som kan serva maskinerna så att de inte måste stå trasiga under långa perioder. Medlemmar kommer att ha mycket större tillgång till verkstaden, få kurser och utbildningar och givetvis många andra fördelar som inte fanns innan, fortsätter Oyuki Matsumoto.

I samband med nyöppnandet av Fabriken kommer man också att satsa mer på de yngre besökarna. – I början av sommaren arrangerade vi ett kreativt dagläger där barn bland annat fick lära sig att programera, och den typen av verksamheter vill vi satsa mer på, berättar Oyuki Matsumoto. Vi kommer också att lansera s.k famljemedlemsskap eftersom vi hoppas att hela familjer ska komma hit och skapa tillsammans, fortsätter hon.

Torsdagen den 29 augusti hålls nyinvigningen av Fabriken.  Den här kvällen är ett tillfälle för hela familjen att prova på det nya Fabriken. Kvällen bjuder en rad workshops, bland annat en favorit i repris - Arduino for hipsters. Man kommer också kunna bygga lampor av ballonger och gravera t-shirts med laserskärare.

Var: STPLN, Stapelbäddsgatan 3, Malmö

När: Torsdagen den 29 augusti, 18.00 - 22.00

Länkar:

Exempel på programmering för och av barn:

För kontakt och mer information:

Oyuki Matsumoto, Projektledare Fabriken

Mob: +46 (0) 703549154