Ungdomar.se

Makthavare grillas av gymnasieungdomar från hela Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2016 15:39 CEST

Den 5 oktober bjuds hundratals ungdomar från hela Sverige in till Global Goals Forum för att ge dem möjlighet att ställa sina frågor som rör de globala målen till makthavare. Dagen arrangeras tillsammans med Sida och Utrikesdepartementet och syftar till att inspirera unga till att arbeta med FN:s globala mål.

Världens ledare har genom FN förbundit sig att nå 17 globala mål för att utrota extrem fattigdom, öka jämställdheten och lösa klimatkrisen till år 2030. För att uppnå målen är det oerhört viktigt att engagera unga och skapa en plattform där de kan inkluderas i arbetet med att skapa en hållbar värld och vad man som individ kan göra. Av den anledningen bjuder we_change, Sveriges största hållbarhetssatsning för gymnasieskolan, in ungdomar från hela Sverige till Global Goals Forum den 5 oktober på Norra Latin.

Global Goals Grill är ett moment under Global Goals Forum där we_change har valt ut företag och organisationer med makt att driva förändring (IKEA, Forte, E.ON och SEB) som tillsammans med miljöminister Karolina Skog blir utfrågade och grillade av ungdomarna på plats. Det är ungdomarna som sätter agenda för samtalet men frågorna och diskussionerna ska utgå ifrån de globala målen.

– Vi avslutar we_change-turnén 2016 med Global Goals Forum för att vi vill ge ungdomarna en chans att ställa makthavare mot väggen och låta unga vara med och påverka samhällsutvecklingen, säger Kim Jakobsson, VD för Ungdomar AB och grundare av we_change.

Varje år besöker we_change sju städer och har under de fem år som projektet har funnits mött och inspirerat över 30 000 gymnasielever i hållbar utveckling och de globala målen. Målet med projektet är att öka kunskapen kring hållbar utveckling, stärka ungas självkänsla och tro på att de kan vara med och förändra samhällsutvecklingen samt skapa en plattform där ungdomars röster tas på allvar.

Plats: Norra Latin, Drottninggatan 71b, Stockholm
Tid: 5 oktober, kl. 13.00-17.00. Registrering från 12:30

Länk till pressinbjudan: http://www.mynewsdesk.com/se/sida/pressreleases/pressinbjudan-eldsjaelar-fraan-hela-vaerlden-ska-inspirera-svenska-ungdomar-att-sprida-kunskap-om-fn-s-globala-maal-1583075

Vid frågor kontakta:
Lucella Bergström, kommunikationsansvarig we_change, 073-539 00 23, lucella@ungdomar.se

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med ca 80 000 unika besökare i veckan driver Ungdomar.se även hållbarhetsprojektet we_change – Sveriges största gymnasiesatsning för hållbar utveckling – vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld.

I februari 2014 lanserade Ungdomar.se Kom igen! - en unik, forskningsbaserad sajt som ska öka kunskap och förståelse för, samt förebygga, psykisk och fysisk ohälsa bland landets unga.

Ungdomar.se är ett socialt företag där eventuella vinster ska reinvisteras i verksamheten. Verksamheten inriktar sig på idag på tre huvudområden: långsiktig hållbarhet, ungdomars hälsa och ungdomars sysselsättning. Ungdomar.se ingår i den privatägda företagsgruppen Stenhaga Invest.