IS Internationella Skolorna

Malin & Sven bloggar om praktik i Tyskland

Pressmeddelande   •  Apr 14, 2010 11:07 CEST

Praktik i utlandet ger både internationell arbetslivserfarenhet och fördjupade språkkunskaper. Malin Bergstedt och Sven Svensson, som båda gjort praktik i Düsseldorf, delar med sig av sina erfarenheter. För dem blev språkpraktiken ett minne för livet.

Efter en termins universitetstyska kom Malin Bergstedt som 20-åring till Düsseldorf. Inom ramen för terminskursen Tyska i praktiken – Köln/Düsseldorf valde hon att göra 15 veckors praktik på en Hauptschule genom Caritasverband Düsseldorf. Det första intrycket av platsen var mycket bra:

”Min praktikplats är super, hade inte kunnat be om en bättre. Min handledare och jag kommer jättebra överens och hon är mycket mån om att jag ska få variation i mitt arbete och få intressanta uppgifter – vilket jag även får. Jag har fått hjälpa en kurator att föra statistik på eleverna, sitta med på hennes och andra kuratorers elevsamtal, haft privatlektion med en kille i engelska, hjälpt till på olika lektioner [...] och mycket mer.”

Tiden på skolan bjöd på många överraskningar, positiva som negativa. Malins upplevelse var att skolsystemet i Tyskland tidigt skiljer mellan ”icke studiebegåvade” och ”smarta” elever. Detta bidrar till det hårda klimatet på Hauptschule, där mobbing och handgripligheter är en del av vardagen. Under praktiken fick hon delta i många känslomässigt gripande samtal:

”Till exempel började en pojke under ett samtal att gråta när rektorn förbjöd honom att gå till skolan. Men inte förrän senare fattade jag att det inte var för att han inte fick gå till skolan som han började gråta. Han började gråta för att han var tvungen att stanna hemma.”

Problemen kan ligga på många olika plan, konstaterade Malin efter sådana samtal. Därför var det ofta svårt att dra snabba slutsatser av det barnen berättade. I samtal med skolans psykolog gavs hon en intressant inblick i det yrke som hon själv funderar på att välja. Andra ljusglimtar som praktiken bjöd på var t. ex. regelbundna träffar med en tjejgrupp. Malin ledde aerobicspass, organiserade utflykter och hade möjlighet att stödja de tjejer som behövde lite extra uppmärksamhet:

”Förra veckan, sista lovveckan, var helt fantastisk. Jag ville inte att den skulle ta slut. Jag och min handledare hade fixat ihop ett lovprogram där 8 tjejer deltog. Vi åkte båt på Rhen, badade i Bergische Sonne i Wuppertal, var på nöjesfält i Oberhausen och var på zoo och delfinshow i Duisburg.”

Mot praktikens slut insåg Malin hur mycket hon hade utvecklats, språkligt såväl som erfarenhetsmässigt. I sin blogg skriver hon att det antagligen kommer ett dröja innan hon förstår vad hennes praktik till fullo har inneburit för henne. En sak är hon dock helt säker på:

”Det är utan tvekan jag säger att detta har varit det bästa halvåret i mitt liv. Tack för att jag fick den här chansen.”

IS Düsseldorf erbjuder också Praktik för gymnasieelever i Düsseldorf. Först ut från Johannes Hedberggymnasiet i Helsingborg var Sven Svensson, elev i åk 3. Under tre veckor kom han till Düsseldorf för att praktisera, bo i en tysk värdfamilj och träna tyskan. Sven hade tur; han önskade praktik på sportbutiken Intersport Voswinckel och fick platsen. De första arbetsdagarna gick mycket bra:

”Min arbetsgivare är väldigt nöjd med det jag gör och hur jag talar med kunderna. Jag har även skaffat ett par vänner på jobbet, och ska med en av dem på fest på fredag. Ser ut som att jag kommer att få en toppen-tid här nere!”

Alla Svens förväntningar infriades med råge. Tillsammans med värdfamiljen gjorde han utflykter i regionen, medan arbetskompisarna tog med honom på fotbollsmatcher andra festligheter. Intrycket av Tyskland blev mycket positivt och tyskan utvecklades också med stormsteg. I sitt sista blogginlägg skriver Sven att vistelsen har givit ett gott resultat och att han språkligen känner sig bekväm i nästan alla vardagliga konversationer:

”Det är en otrolig upplevelse och en stor erfarenhet för livet. Man lär sig såklart väldigt mycket också då man bara pratar språket hela dagarna. Och det är ju den kommunikativa färdigheten som är det viktigaste i språket.”

Vill du läsa praktikbloggarna i sin helhet?

Besök vår hemsida www.is-duesseldorf.com

Är du intresserad av praktik i Tyskland?

Tyska i praktiken – Köln/Düsseldorf startar två gånger per år: i januari och i juli. Kursen, som ges av Braheskolan i samarbete med IS Düsseldorf, är kostnadsfri och CSN-berättigande. För att vara behörig ska du ha fyllt 18 år och ha läst minst tyska steg 4 eller motsvarande. Du tilldelas en företagsplats som motsvarar din studiebakgrund och dina önskemål. Malin Carlstedt på IS Düsseldorf svarar gärna på dina frågor om kursen: +49-211-86202075 / malin.carlstedt@is-duesseldorf.com

Praktik för gymnasieelever i Düsseldorf är ett projekt som IS Düsseldorf organiserar på uppdrag av svenska gymnasieskolor. Be din skola kontakta Erik Forsberg på IS Düsseldorf för mer information: +49-211-86202060 / erik.forsberg@is-duesseldorf.com