Socialdemokraterna i Malmö

Malmö behöver nya jobb

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2012 14:37 CET

Fler jobb är Malmös största tillgång. När alla har ett jobb och när människor trivs och utvecklas i arbetslivet blir Malmö rikare. Med fler i arbete kan vi finansiera utbildning, vård och omsorg för alla.Det som andra länder gör billigare ska vi göra bättre. Malmö liksom Sverige i övrigt ska konkurrera med kunskap och innovation – inte med sänkta löner och dåliga arbetsvillkor. Att ha ett jobb och kunna klara att tjäna sitt eget uppehälle är verklig frihet för alla människor.

Det som oroar oss mycket är att ungdomsarbetslösheten i Sverige är bland de högsta i Europa. I Malmö var under februari 22,6 procent av arbetskraften i åldersgruppen mellan 18 och 24 år arbetslösa. Prognoserna från Arbetsförmedlingen visar dessutom att det finns risk för ännu högre arbetslöshet framöver.

Att som de borgerliga partiernas föreslår sänka ungdomslönerna eller sänka ingångslönerna för alla är inte bara cyniskt, utan ingen lösning på arbetslösheten. Det visar internationell forskning.

Istället vill vi satsa på aktiva näringspolitiska åtgärder, utbildningar och investeringar. Dessutom vill vi att den som är arbetslös får en tydlig utvecklingsplan med utbildning eller praktik som leder till jobb.

I Malmö satsar vi på flera åtgärder riktade just till unga men mer behöver göras. I avvaktan på maktskifte i Rosenbad 2014 kommer vi socialdemokraterna i Malmö ta att fram en handlingsplan för arbete åt alla.

Fler jobb är vår viktigaste prioritering, det bygger Malmö starkt för framtiden!

För mer information kan ni ringa:

Joakim Sandell, ordförande för Malmö arbetarekommun, på 0733-66 43 37

Vi är drygt 100 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa. Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna. I s-föreningen i bostadsområdet, som ledamot i en kommunal nämnd, i riksdagsarbetet, inom olika fackliga s-föreningar och i internationella projekt med våra systerpartier i andra länder. Vi vet att vårt engagemang gör skillnad.