Lilith Performance Studio

Dafna Maimon och Performance Voyage 4

Lördag 27:e september

Öppet: 18-24

Lilith Performance Studio premiärvisar den finsk-israeliska konstnären Dafna Maimons kortfilm The She The Same och ett turnerande program av internationella performancevideos - Performance Voyage 4, under Malmö gallerinatt 2014.

Dafna Maimon (FIN /ISR)

The She The Same

Dafna Maimons senaste kortfilm - The She The Same behandlar kärlek och begär i ett nära intimt berättande.

The She The Same är ett homonymt projekt bestående av en 20 min kortfilm, en performance och artefakter där upplevelsen om vår ”äkta hälft” sätts parallellt med fantomsmärta.

Genom att se studera mytologier som beskriver hur människan, i tidernas begynnelse, separerades från sin ”andra hälft ”skulle vi kunna betrakta den andra halvan som en fantomkroppsdel.

The She The Same har utvecklats med hjälp av en neurolog och undersöker hur vi konstruerar våra egna kroppar och våra älskares. Hur manifesteras perceptionen av dessa konstruerade kroppar i verkligheten och hur påverkas vårt psyke när de konstruerade kropparna försvinner.

Samtidigt är idén om en dubbel kropp eller vår andra äkta hälft ett praktiskt verktyg för skapandet av förväntan och lust i romantikindustrin där kapitalistiska företag tjänar på samhällets konstruktion av romantik och kärlek.

Dafna Maimon (f. 1982) arbetar med video, performance och skulptur. I sina arbeten utforskar hon mänskliga dramer genom konstruerade självbiografiska karaktärer som brottas med individualitetens konfiguration, alienering och olika verklighetsuppfattningar. Hennes projekt lyfter fram och materialiseras genom de nära personliga relationernas ekonomi och värdesätter idén om gemenskap på gräsrotsnivå. En lika central roll i Maimons konstnärskap spelas av forskning och användandet av konstruktioner av kulturella artefakter såsom film, teater och vetenskap.

Maimon har en kandidatexamen från Gerrit Rietveld Academy och en masterexamen från Sandberg Institute. Hon har haft ateljéstipendier vid IASPIS Stockholm, Lower Manhattan Cultural Council, New York och Skowhegan School of Painting and Sculpture, Maine. Maimon har ställt ut internationellt på bland andra PS1 Moma, New York; Kunst-Werke Berlin; Centre for Contemporary Arts, Uzajdowski Castle, Warszawa; Moscow Museum of Modern Art; Based in Berlin; W139, Amsterdam; Annie Wharton Gallery, Los Angeles, och Project Native Informant, London. Maimon bor och verkar i Berlin.

Performance Voyage 4

En serie internationella performancevideos av 15 konstnärer.

Under Malmö gallerinatt visar även Lilith Performance Studio den Helsingforsbaserade konstnärsföreningen MUUs årliga internationella performancevideo program - Performance Voyage.

Performance Voyage 4 är ett program av internationella performancevideos av 15 konstnärer och konstnärskollektiv från olika delar av världen. Turnén visas i Sverige, Norge, Tyskland, USA, Kanada, Ryssland m.fl. och innefattar över 20 events och 11 länder.

Temat för Performance Voyage 4 är självporträtt. Arbetena utmanar bettraktarna att även reflektera över sig själva, sitt eget jag.

Temat behandlar också identitet som en akt och som en process; självbiografi, och allas rätt till sin egen berättelse; konstnären i en social kontext, jaget i relation till andra och annorlundaskap.

Konstnärena: Anastasia Ax & Marja-Leena Sillanpää, Alex Bodea, Elina Brotherus, Cristian Chironi, Chun Hua Catherine Dong, Allison Halter, Constantin Hartenstei, Marja Helander, Marianne Myungah Kim, Verica Kovacevs, Julia Kurek, Marika Orenius, Benas Šarka, Minna Suoniemi.

Lilith Performance Studio är Europas första renodlade studio och arena för bildkonstperformance. Lilith Performance Studio skapar nya storskaliga performanceverk från idé till presentation genom att bjuda in bildkonstnärer för att på plats förverkliga performance i ett nära samarbete med studion. Sedan starten har Lilith Performance Studio producerat över 35 storskalig platsspecifika performance i samarbete med konstnärer från hela världen.

Studion drivs av konstnärerna och de konstnärliga ledarna Elin Lundgren och Petter Pettersson.