Vänsterpartiet Malmö

Malmö kommun ska se över problematiken med varor producerade på ockuperad mark.

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 10:59 CET

Idag den 29 november är det internationella dagen för solidaritet med Palestina. Situationen för det palestinska folket blir allt svårare, särskilt för Gazas invånare. Vänsterpartiet menar att utan ett Israeliskt tillbakadragande från ockuperat område finns ingen hållbar lösning i sikte. Frågan måste uppmärksammas och det krävs att omvärlden agerar.

Vänsterpartiet Malmö är glada över att ha fått med sig även de två samarbetspartierna så att man i Malmö kommun nu har beslutat att se över problematiken med varor producerade på ockuperad mark. Det aktualiserar frågan om produkter från de olagliga israeliska bosättningar som ligger på ockuperad palestinsk mark.

– Det är viktigt att visa att det får internationella konsekvenser när länder bryter mot folkrätten. Vi hoppas kunna inspirera andra kommuner och visa att vi har både en möjlighet och ett ansvar att agera mot Israels politik, säger Martina Nilsson (V), kommunalråd i Malmö.

En växande bojkottrörelse har de senaste åren slutit upp bakom det palestinska civilsamhällets uppmaning att bojkotta Israel. I Sverige tog Hamnarbetarförbundet i somras tydligt ställning mot Israels övervåld mot frihetsflotillan Ship to Gaza genom att blockera varor från Israel.

– Det kan handla om inköp av mat och material i kommunal regi - hundratals skolor, förskolor och äldreboenden säger Martina Nilsson.

Martina Nilsson (V) kommunalråd 0708-161709

Sara Svensson (V) politisk sekreterare 0709-134410