Malmö Opera och Musikteater

00:00 EN NATTLIG ODYSSÉ
Dramaturgi & Regi: Anette Norberg
Medverkande Jan Modin, sångare ur Malmö Operakör

Vad händer när mörkret faller på? Om natten? Är vi mer sårbara då? Gränslösa? Tankarna som uppstår där under sömnlösheten, vad gör vi av dem? Hemligheterna... som vi bäddar ner ömt... eller är det lögner? Långt ifrån alla katter är grå om natten! Det kan vara en kaskad av färg och ljud under dygnets sena timmar; festarnas ystra bröl, mardrömmens kalla skri, älskogens passionerade läten, sirenernas ylande tjut...
och ensamhetens tystnad.

I denna nattliga odyssé guidas vi av skådespelaren Jan Modin genom stämningar och händelser - skärvor av nattligt liv. Vi kastar oss mellan maror, erotiska äventyr, festlig yra och sökande efter stjärnor på natthimlen.

Sångare ur Malmö Operakör spelar huvudrollen i denna föreställning med klanger som sätter sinnena i spinn. Här bjuds på musik från kända och mindre kända verk, och överraskningar förstås.
Det är dramatiskt, poetiskt, komiskt och saltat med en smula (eller två) galenskap.
00:00 EN NATTLIG ODYSSÉ Musikalisk soaré på turné september-oktober 2010.

JEKYLL & HYDE
Kan godhet existera utan ondska?
Musik: Frank Wildhorn
Sångtexter: Leslie Bricusse, Frank Wildhorn, Steve Cuden
Book Leslie Bricusse baserad på en novell av Robert Louis Stevenson; Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde

Kapellmästare: Jonas Nydesjö
Regi Ronny Danielsson

Jekyll / Hyde: Christer Nerfont

Ett samarbete med Helsingborgs Stadsteater

Den framstående forskaren Dr Jekyll är besatt av att renodla godheten. Genom olika experiment lyckas han få fram ett extrakt som ska kunna separera godhet från ondska. Därmed tror Jekyll sig ha funnit ett botemedel för psykpatienter som farit illa och drömmer om att få prova sitt extrakt. Dr Jekyll blir dock utskrattad av sina kollegor och i sin desperation utsätter han sig själv för experimentet. Medlet fungerar, men inte som det var tänkt. Ut ur denne godhjärtade man träder ondskan fram i skepnad av Mr Hyde. Vätskan är dessutom beroendeframkallande - ju djupare han sjunker i missbruket, desto större makt tar Mr Hyde.
Frank Wildhorns musikal, som bygger på Robert Louis Stevensons roman från 1886, blev en stor succé när den kom 1990. Den har spelats länge både på Broadway och i West End. Den kanske mest kända melodin från föreställningen är ”This is the moment”,
som spelats i alla möjliga sammanhang (bl a vid Bill Clintons installation som president). I Malmö Operas uppsättning ser vi Christer Nerfont i den minst sagt schizofrena rollen som Jekyll och Hyde, och för regin svarar Ronny Danielsson.

JEKYLL & HYDE hade sin premiär på Broadway, Plymouth Theatre, 28 april 1997 (Då hade 44 förhandsföreställningar framförts sedan 21 mars.)
På Plymouth Theatre spelades uppsättningen 1543 gånger t o m 7 januari 2001 – rekord i teaterns historia!
JEKYLL & HYDE - Premiär på Malmö Operas stora scen månadsskiftet oktober / november 2010 för att sedan gå på turné under november 2010 - februari 2011.

CHARLIE CHAPLIN – EN LEK MED ALLVAR
Manus & Regi: Leo Cullborg
Charlie Chaplin: Lars Hjertner

Ett samarbete med GöteborgsOperan

En vacker höstdag 1952 lämnar Queen Elisabeth New Yorks hamn. Ensam på akterdäcket står en elegant klädd herre och ser den väldiga staden försvinna i soldiset. Hans namn är Charlie Chaplin. Han funderar över allt som hänt sedan han kom till möjligheternas land för fyrtio år sedan.
Då var han en okänd engelsk vaudeville-artist, nu vet hela världen vem han är. Däremot skulle få känna igen honom där han står; utan plommonstop, käpp eller för stora skor, och framför allt utan sin lilla mustasch.
Vem var då denne Charlie Chaplin? Samtidigt som miljoner världen över älskade honom, hatades han av andra. Kanske därför att han i hela sitt konstnärskap
utmanade makten och dumheten. Hans vapen var skrattet och löjet och detta fick till följd att Chaplin skaffade sig fiender av dignitet; Adolf Hitler, J. Edgar Hoover och Joseph McCarthy var några av dem.

Med hjälp av Chaplins egna fantasifulla grepp, och inte minst hans egen musik, vill vi berätta hans historia. Vår Chaplin tar oss med till så vitt skilda händelser som Hitlers födelse, en kväll på Music Hall och Wall Street-kraschen, som av Chaplin skildras som dansnummer! Vi får se hur man tar kål på en högtalare med hjälp av en fiol och bevittna
hur romantiken spirar mellan Chaplin och atlantångarens damorkester – The Adorables.
CHARLIE CHAPLIN – EN LEK MED ALLVAR musikteater på turné mars-april 2011