Malmö Opera och Musikteater

Malmö Operas barnkör gör konsertframträdanden i tre kyrkor under maj månad

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 13:30 CEST

Malmö Operas barnkör gör konsertframträdanden i tre kyrkor under maj månad:

3 maj kl 17 Mariakyrkan i Helsingborg
10 maj kl 18 Andreaskyrkan i Malmö
17 maj kl 16 Svedala Kyrka

Kyrkokonserterna är inriktade på klassiska kompositörerna Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms, Henry Purcell och George Friedrich Händel men det blir också en del svenska visor och engelska modernare kanonsånger. Vidare kommer barnkören att sjunga några satser från Händels Messias i arrangemang för stråkkvartett, continuo och barnkör.

Musikalisk ledning: Kristina W Svensson
Pianist och continuo-orgel: Tomas Johnsson.
Stråkkvartett ur Malmö Operaorkester: Joana Valentinaviciute och Urban Borg,violin, Malin Wikblad, viola
och John Löfgren, cello.

Om BARNOOPERAKÖREN nedan.

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Publicity Manager

Malmö Opera
SE-200 10 Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmoopera.se
www.malmoopera.se

BARNOPERAKÖREN vid Malmö Opera startade efter provsjungningar i september 2008 och består av 25 barn (18 flickor och 7 pojkar) i åldrarna 9 - 13 år. Barnen kommer från Malmö med omnejd men också från Helsingborg, Höllviken, Bjärred och Svedala.
En utvidgning av kören till 35 barn sker genom en audition 9 maj. (Ansökningstiden var 9 april).

Under året har kören under ledning av Kristina W Svensson sjungit, gjort dramaövningar och haft en del musikteori. Kören repeterar två timmar varje vecka. Sedan i höstas har kören främst arbetat med unison sång och enklare tvåstämmighet, framför allt kanon. De har sjungit enkla visor ur den svenska sångskatten, men även nosat på barnkörpartier i opera. Barnen har haft en intern redovisningskonsert före jul för föräldrarna och nu i april sjöng de för representanter från operahusen i Norden.

Lotta Lagerström Dyrssen (dansare och koreograf) har vid två tillfällen arbetat med barnen, främst med kroppsmedvetenhet, kroppsenergi, glädjen i att använda sin kropp och röra sig, men även med att kunna ta instruktioner och genomföra dem, så som arbetet ser ut på en scen.

Barnoperakören kommer att medverka i TROLLGULD, familjeföreställningen med premiär 19 december på stora scenen.