Fotobyrån Apelöga

Malmö stad och Apelöga lanserar filmserie om Malmöiter

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 15:02 CEST

På beställning av Malmö stad producerar Apelöga tio filmer som handlar om att bo och leva i Malmö. Filmserien presenteras i Malmö stads projekt "Jag bor i Malmö" där man vill lyfta fram att alla som bor i Malmö - unga som gamla - formar staden till en sprudlande, brokig och blomstrande plats fylld av kreativitet och passion!

I Apelögas filmer, som släpps successivt under våren, får man chansen att följa tio Malmöiter som berättar varför Malmö som stad är en av anledningarna till att de lyckats med det som de brinner för. Entreprenörer, seniorer, ungdomar och humanitärer, alla har de en histroria att berätta.

“Detta är ett spännande sätt att visa upp Malmös diversitet och kraft på. Det ger långt ifrån en helhetsbild, men det är just det som är spännande. Varje Malmöbo är unik och bidrar på sitt sätt till Malmö som stad.”  säger Mikael Hellman, Bild- och filmansvarig, Malmö stad

Först ut är filmen om rollerderbyspelaren Madeleine “Ninja” Hennings, hon följs av radarparet Rooktown som förädlar militärmaterial till mode och 15-åriga Dusan Marinkovic som rappar och föreläser om romer i Malmö.

“Det ligger i Apelögas kärnvärden att berätta om Malmö, denna fantastiska stad med människor från alla världens hörn. Att få vara en del av ett projekt som framhäver dessa människor känns som ett sätt för mig att visa utomstående att Malmö är Sveriges bästa stad!" säger Michael Ploug Gartner, videograf, Apelöga.

Linus Larsson
Produktionsledare, Apelöga
linus.larsson@apeloga.se

Länk till bildmaterial

Fotobyrån Apelöga, grundades i början av 2010 av fotografen Adam Haglund. Idag har Apelöga åtta anställda, inklusive tre fotografer och en videogragf med bas i Malmö. Apelöga fotograferar åt företag och organisationer med en dokumentär stil. Resultatet är bilder som känns ärliga och äkta, och det är en bildstil som borgar för trovärdighet.

Apelöga har ett okonventionellt sätt att arbeta på; Apelöga tar bara betalt för bilder som kunderna använder (ingen timtaxa), och kunden får alltid fullständiga och exklusiva bildrättigheter. I konceptet finns alltså en inbyggd nöjd-kund-garanti: kunden betalar bara för de användbara bilderna.