Sibbarps International AB

Malmöföretag misskrediterades. Läkemedelsverket erkänner misstag

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 16:27 CEST

Pressinfo: 20101014                                                                             kl 15:50

Malmöföretag misskrediterades. Läkemedelsverket erkänner misstag

Skånska kondommärket PutOn blev rikskänt häromdagen. Fantastiskt, om det inte vore för att den lilla kondomutmanaren i Malmö blev oriktigt anklagad och uthängd av självaste Läkemedelsverket.

Redan efter 19 timmar erkände Läkemedelsverket att man gått för snabbt fram, och brutit mot 17 § förvaltningslagen, och hävde marknadsförbudet.

I vanliga fall agerar Läkemedelsverket som en extra trygghet för tillverkare, detaljister och konsumenter.

– Men här gick det helt snett, säger Ted Wendt som skapat PutOn kondomerna. Det har aldrig varit tal om att brister i produkten, utan vad som diskuterats är enbart utformningen av kartongen. Bakgrunden är att vi skrivit vårt bolagsnamn som tillverkare, dock kräver Läkemedelsverket att det ska vara CE-certifikats innehavares namn på baksidan, detta var en lätt åtgärd att korrigera. Läkemedelsverket informerade oss den 5 oktober om att detta skulle vara ändrat inom 3 veckor. Den 12 oktober skickade Läkemedelsverket ut ett pressmeddelande med olika påstående och samtidigt fick vi marknadsförbud, alltså efter endast en vecka.

Det är viktigt att påtala, alla PutOn Condoms produkter är producerade i enlighet med internationella regler och  att dessa innehaver giltiga CE certifikat.

– Läkemedelsverket är extremt långsamma med att gå ut med informationen att det är ok att sälja och köpa våra PutOn kondomer. Det verkar bara vara vi som fått veta det.

För ett nytt och fräscht märke som PutOn kunde denna historia gått illa, dock har denna historia stärkt motivation hos oss som är anställda, PutOn Condoms kommer att fortsätta jobba med att vara det självklara valet för de svenska konsumenterna.

- Vi ska dock att kräva kompensation för det som inträffat. Detta måste vara ett skolexempel på hur en myndighet inte får bete sig mot en seriöst företag. Vi hoppas på denna händelse kommer leda till att man ändra sina rutiner på Läkemedelsverket så att andra slipper drabbas av liknande incidenter, avslutar Ted Wendt.

För att se Läkemedelsverkets omprövning av kondomen PutOn,
kontakta Ted Wendt, tel 040-644 41 88

Samtliga produkter från PutOn Condoms är CE-märkta enligt MDD-direktivet. Detta betyder att vi följer de krav som ställs på preventivmedel och medicintekniska produkter. Kondomerna från PutOn marknadsförs av Sibbarps International AB som arbetar med utveckling och distribution av produkter inom kategorin personliga upplevelser. Företaget har sitt säte i Malmö.