Feministiskt Perspektiv

Malmös hjältar FC Rosengård porträtteras i ny radiodokumentär

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2015 09:13 CEST

Lagom till VM sänder Sveriges Radio dokumentären First we take the allsvenskan, then we take Berlin, som följer fotbollsklubben FC Rosengårds kamp på och utanför fotbollsplanen. Vi har talat med Louv Brattgård, som gjort dokumentären tillsammans med Moa Dahlin, om peptalk i omklädningsrum, orättvisa villkor inom fotbollen och om det stundande VM där nio Rosengårdsspelare deltar i flera olika landslag.

Det var i höstas, när Louv Brattgård och Moa Dahlin skulle följa FC Rosengårds möte med ryska Ryazan VDV i Champions League – en resa de bland annat bevakade för Feministiskt Perspektiv – som idén om att göra en radiodokumentär om det svenska mästarlaget. I dag fredag släpps den på nätet i poddversion, och på söndag sänds den i P1 dokumentär klockan 15.03, dokumentären First we take the allsvenskan, then we take Berlin.

Allsvenskan tog de förra säsongen, och i årets säsong har de redan börjat dra ifrån. Efter sju spelade matcher har de sju segrar och leder med 21 poäng före tvåan Linköpings FC på 16 poäng. Berlin nådde de inte hela vägen till. Det var i Berlin som Champions League-finalen spelades i mitten av maj, och det var alltså dit Rosengård hade ställt siktet. Men en svår lottning i kvartsfinalen, tyska mästarlaget Wolfsburg som vann Champions League både 2013 och 2014, satte stopp för drömmen. Men det var nära att gå vägen vidare till semifinal då laget spelade 1-1 borta och inför 5 748 personer på hemmaarenan Malmö IP kvitterade i stopptid genom Sara Björk Gunnarsdottir, men något avgörande vinnarmål hanns inte med trots att världsstjärnan Marta slog en fin hörna i slutsekunderna. Louv Brattgård och Moa Dahlin är med i den svåra stunden efter slutsignalen gått och de är ute ur Champions League trots att de inte förlorat en enda match. Spelarnas röster bryts. Det gör ont att förlora.

Sara Björk Gunnarsdottir. Foto: Bella Frank

Ni har varit med i omklädningsrummet innan match och hängt nära spelarna, kan du berätta hur det kändes?

– Det har varit jättekul att de släppt in oss. Det började med att vi åkte till Ryssland. Rosengård var intresserade av att ha bevakning på sina matcher. Naturligtvis är det bra för en dokumentär att få komma så nära som möjligt. Efter Ryssland kunde vi ringa in de spelare vi ville följa, vi hade hittat historier som skulle passa i formatet och som kanske folk inte har hört så mycket om innan. Det kanske inte är så många vet vem Kirsten van de Ven är.

– Det var spännande att få vara i omklädningsrummet och få höra deras peptalk, och verkligen komma in på nära håll och se vilka de är och hur de jobbar. Jag har inte sett någon sådan skildring innan av ett damallsvenskt fotbollslag tidigare så jag har saknat det. Det var lite under VM 2003 att en journalist åkte på planet med laget från USA till Sverige, men inte i den utsträckning vi har gjort nu. Men det är en tv-dokumentär på gång också. Kanske kommer det nu, intresset ökar hela tiden och det är klart att folk läser och vill komma närmare spelarna.

Kontakta redaktionen för pressinloggning!

På huvudbilden: Kirsten van de Ven och sportchef Erling Nilsson. Fotograf: Moa Dahlin/Sveriges Radio

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40