Restauratörens Förlags AB

Malmöseger i Vassaste Kocken

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 13:29 CEST

34-årige Franz Xaver Ziegerer från Årstiderna i Malmö blev tidernas förste Vassaste Kocken. Årets Kock Markus Aujalay, som är en av Sveriges mest segerrika kockar, fick se sig slagen av den kökstekniske virtuosen Franz Xaver Ziegerer. På tredje plats kom en riktig uppstickare – Bengt Brümmer från Restauranghögskolan i Grythyttan – som slog ut flera etablerade kockar med sitt fina handlag.
- Jag är normalt ingen tävlingsmänniska. Inför traditionella matlagningstävlingar tränar man kanske 600 timmar är, men det är ju inte något man gör i vardagen på sin restaurang. Så det här var en tävling som passade mig, kommenterar Franz Xaver Ziegerer.
Franz Xaver Ziegerer vann i stor stil. Efter de inledande tre kvalgrenarna var han ohotad i täten. Detta efter att bland annat ha imponerat med blixtsnabb lökhackning med lite svinn.
I finalen var det jämnare. Där utmanades Årets Kock Markus Aujalay av de tre som tagit sig vidare från kvalomgången. Det inledande finalmomentet var sensorik och kryddkännedom. Där gick Franz Xaver Ziegerer direkt på knock genom att plocka ut åtta av nio kryddor i en kryddblandning med bland annat svamp, en imponerande bedrift.
I den efterföljande äggvispningen var det dock Markus Aujalay som var snabbast och separerade åtta ägg och vispade vitorna till hårt skum på en 1 minut och 50 sekunder. Avslutande moment var teoretisk kunskap och där segrade Bengt Brümmer knappt följd av den sammanlagda suveränen Franz Xaver Ziegerer.
Mattias de Frumerie

Deltagare