MÜHLOW

Malmöstartup lanserar Virtual Reality-tävling för hållbar utveckling - Backas upp av spelindustrin

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2016 09:02 CET

”Sweden Virtual Reality” är en startup i Malmö, sponsrad av MASSIVE Entertainment.
Sweden Virtual Reality utvecklar en virtuell kunskaps- och rekryteringsplattform för VR-utvecklare samt arrangerar internationella VR tävlingar.

VR står för Virtual Reality som betyder virtuell verklighet. VR Glasögon är glasögon som ger dig möjlighet att uppleva den så kallade virtuella världen. Genom att lura ögat uppfattar vår hjärna bilden vi ser som om vi var där.

Sweden Virtual Reality utlyser den 18 november på: www.swedenvirtualreality.comen internationell VR tävling där VR talanger ska hittas världen över. Utöver teknikpriser erbjuds funna talanger inträde till den virtuella kunskaps- och rekryteringsplattformen, där kreativa utvecklings projekt och rekryteringsmöjligheter erbjuds i samverkan med spelindustrin.

Främsta målgrupp är VR studenter på universitet i världen, egen lärda entusiaster, företag och intresseorganisationer som fokuserar på VR och AR.

Temat för VR tävlingarna är "Hållbarhet" för att stimulera utvecklarna till att skapa innehåll, miljöer och upplevelser som kan bidra till en hållbar utveckling.I juryn för tävlingarna sitter förutom grundarna själva, MASSIVE Entertainment, VR Laboratoriet, WWF och Naturskyddsföreningen.

Sponsorer är MASSIVE Entertainment,, SOPACT, New Seed IT Solutions AB, Interreg och Cross Motion.

Bolaget söker idag finansiärer samt ökade möjligheter till internationell spridning.

Mer information ges på: www.swedenvirtualreality.com , info@swedenvirtualreality.com
Kontaktperson på Sweden Virtual Reality är Kerstin Mühlow Tel: 0704-59440

Läs artikeln i sydsvenskan 20161117: http://www.sydsvenskan.se/2016-11-17/malmoforetag-skapar-ett-spelvarldens-idol-for-virtual-reality-talanger

Sweden Virtual Reality är ett svenskt företag baserat i Malmö. Bolaget utvecklar en virtuell kunskaps- och rekryteringsplattform för VR-utvecklare samt arrangerar internationella VR tävlingar.