Volontärer i Världen

Malmöstudenter pluggar för att hjälpa barn i Angola

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 17:50 CET

Tid: Fredagen den 4 december kl. 13 45-14 45
Var: Orkanenbiblioteket (Besöksadress Nordenskiöldsgatan 10, plan 5)

Volontärer i Världen tillsammans med Studentkåren Malmö och Orkanenbiblioteket har för första gången arrangerat den Solidariska Studieolympiaden på Malmö Högskola. För varje studietimme skänker projektets sponsorer 1 Euro till ett skolprojekt i Angola. Studieolympiaden har fångat mångas intresse och Malmöstudenterna har pluggat ihop nästan 2 000 timmar som kommer att omvandlas till 20 000 kr med hjälp av sponsorerna.

Vid presskonferensen kommer även samhällsdebattören och artisten Behrang Miri att medverka och berätta om sin syn på solidaritet.

Vi kommer också att uppmärksamma den internationella Frivilligdagen som inträffar vid Studieolympiadens avslutning på lördag den 5 december. Denna dag instiftades av FN 1985 för att hylla ideella verksamheter och solidariska initiativ.

Bilder, provisoriska resultat samt mer information om Studieolympiaden finns på: www.solidariskolympiad.com.

För ytterligare information kontakta Rui Dell’Avanzi, projektsamordnare i Malmö, på telefon 0762-699015

Hjärtligt välkommna!

Javier Sadaba

Projektsamordnare i Sverige

Tid: Fredagen den 4 december kl. 13 45-14 45
Var: Orkanenbiblioteket (Besöksadress Nordenskiöldsgatan 10, plan 5)

Den Solidariska Studieolympiaden ordnas för 7e året i rad och i årets upplaga deltar organisationer från 15 olika länder. I Sverige ordnas Olympiaden i Malmö, Stockholm, Linköping och på Gotland. Den pågår mellan den 5 november och den 5 december varje år. Syftet är att göra ungdomarna medvetna om att deras insatser kan göra skillnad. Förra årets resultat blev för alla deltagande länder 252 069 studietimmar och motsvarande summa i Euro skänktes till biståndsprojekt i Haiti, Angola, Kamerun och Ecuador. Antalet deltagare blev 23 610. EU och regeringen i La Rioja (Spanien) har varit huvudsponsorer för Studieolympiaden sedan 2007.

Volontärer i Världen är en ideel förening för att hjälpa de mest behövande genom volontärarbete. Vi ordnar till exempel läxhjälp för barn i Stockholms och Malmös förorter, integrationsprojekt i Sverige, volontärprojekt i Afrika, m m.