Svenska Prematurförbundet

Mammor till för tidigt födda bildar egen förening i Västerbotten

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2014 07:18 CET

Nu får Västerbotten en egen lokalförening till för tidigt födda barn. Agnes Grape Nutti, mamma till tvillingar som föddes tre månader för tidigt bildar Prematurföreningen Västerbotten. Deras första uppdrag blir att samarrangera ett seminarium på Världsprematurdagen 17/11 vid NUS med Sverker Olofsson som moderator.

Nu går mammor samman och bildar Västerbottens första lokalförening till för tidigt födda barn. Lokalföreningen ska bli en samlingsplats för föräldrar och anhöriga till för tidigt födda barn. Syftet är att bli en kraft som kan påverka utvecklingen och skapa mer resurser till för tidigt födda barn senare i livet. Föreningen får namnet Prematurföreningen Västerbotten och dess första uppdrag blir att ordna ett stort seminarium på Umeå Allmänna Sjukhus på Världsprematurdagen den 17 November tillsammans med Lilla Barnets Fond och Svensk Neonatalförening. Moderator för seminariet är SVT och Umeåprofilen Sverker Olofsson.

- Neonatalvården i Västerbotten är i världsklass, men stödet efter utskrivning varierar stort över länet precis som i resten av landet. BVC, förskola och skola behöver mer resurser och kunskap för att ta hand om våra barn, säger Agnes Grape Nutti, ordförande i Prematurföreningen Västerbotten.

Agnes vet mycket väl vad hon talar om. 7 mars 2012 födde Agnes två tvillingflickor, Elsa och Angelica, i vecka 25+3. En normal graviditet varar i 40 veckor. Tvillingflickorna vägde 642g respektive 883g och de låg flera månader på sjukhus. Flickorna är idag två år och mår bra men Agnes har fått kämpa för dem under de gångna två åren. Hon har också saknat att inte kunnat delta i vanliga föräldragrupper och träffa andra som varit med om samma resa som hon.

- Jag vill verkligen att de som kommer efter mig ska få ett bättre bemötande i vardagen än vi fick. Allmänheten behöver verkligen få upp ögonen för de här barnen, och hur sårbara de är, säger Agnes Grape Nutti.

Föreningen har ansökt och blivit beviljade medlemskap i Svenska Prematurförbundet. En riksorganisation för för tidigt födda barn som bildades 2013.

- De här mammornas energi är verkligen fantastisk. De brinner för att göra skillnad för de för tidigt födda barnen och lägger ner massor av ideellt arbete. Riktiga vardagshjältar, säger Karl Rombo, ordförande Svenska Prematurförbundet.

Agnes Grape Nutti, ordförande Prematurför. VästerbottenTel: 070 - 661 41 62, E-post: agnesgrapenutti@hotmail.com

Karl Rombo, ordförande, Svenska PrematurförbundetTel: 0707-594936, E-post: karl.rombo@gmail.com

Inbjudan seminarium: prematurforbundet.se/wp-content/uploads/2014/11/bild-1.jpg

###