Mammut Sweden

Mammut lanserar en ny sovsäck – gjord av PET-flaskor!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 09:37 CET

För outdoorälskare som bryr sig om miljön (det borde väl vara alla?) lanserar nu Mammut inför säsongen 2011 en släkting till sovsäcken Kompakt som är tillverkad av återvunnet material, nämligen PET-flaskor. Miljövänliga Kompakt Recycled har samma prestanda som Kompakt-säcken, och väger bara 50 gram mer. Prata om att kunna sova gott.

Att värna om miljön står högt upp på Mammuts agenda. Därför kommer det schweiziska företaget ut med en ny sovsäck, som är gjord av 40 PET-flaskor och håller värmen ner till -5 grader. Förutom att vara tillverkad av återvunnet material kräver Mammut Kompakt Recycled cirka 50% mindre energi att tillverkas jämfört med andra sovsäckar.

Att återvinna PET skonar miljön från giftiga växthusgaser: ett kilo återvunnen PET-plast förhindrar att tre kilo gas släpps ut. Det kanske inte säger något på rak arm, men betänk att vi i i-länderna använder mellan 100-200 PET-flaskor per person och år… Man skulle kunna säga att Kompakt Recycled är en investering i den natur Mammuts produkter är gjorda för att användas i.

Produktinformation:

• Den återvunna MTI RPET-fyllningen håller både värme och ger en låg vikt
  • Återvunna och silkeslena material
  • Ergonomic Foot – extra komfort och isolering vid fötterna
  • Box Construction – en anatomiskt bättre passform och märkbart förbättrad värmeisolering.
  • Temperaturer: 1℃, -5° / -22℃ (komfort zon/extrem zon)
  • Fyllning, vikt: 970 g (195 cm), 910 g (180 cm)
  • Totalvikt: 1,650 g (195 cm), 1550 (180 cm)
  • Volym: 8.0 l (195 cm), 7.5 l (180 cm)

Kaspar Tanner lade grunden till företaget Mammut år 1862 med sin tillverkning av rep i Dintikon nära Lenzburg. Idag - nästan 150 år senare - är Mammut Sports Group AG ett innovativt företag som utvecklar, tillverkar och säljer kläder och utrustning för kunder med höga krav på kvalitet, funktion och säkerhet.

www.mammut.com