Mamut AB

Mamut inkluderar Microsoft Office 365 i sin produktportfölj för mindre företag

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 14:00 CEST

(Stockholm, 20 oktober 2010) Mamut ska inkludera Microsoft Office 365, som en del av de affärssystem- och hostinglösningar företaget idag erbjuder sina över 400 000 kunder i Europa. Microsoft Office 365 kommer att vara en viktig komponent när Mamut integrerar nästa generations molnbaserade tjänster i företagets prisvinnande lösning, Mamut One. Genom att inkludera Microsoft Office 365 i samtliga tjänster kan Mamut erbjuda kunderna ett ökat mervärde i kombination med minskad komplexitet vid drift och reducerat behov för infrastrukturinvesteringar.

Microsoft Office 365 lanserades som Microsofts nästa generations molntjänst i San Fransisco den 19 oktober där Mamut deltog som en av sex globala lanseringspartners. Microsoft Office 365 samlar Sharepoint, Exchange, Lync (tidigare Office Communicator) och Office WebApps i en alltid uppdaterad molntjänst, och blir därmed en produktivitetsplattform för moderna företag med funktionalitet som tidigare bara har varit tillgänglig för större företag. Microsoft Office 365 innebär också en möjlighet att erbjuda Microsoft Office 2010 som abonnemang.

-Lanseringen av Microsoft Office 365 kommer att förändra hela programvaru- och hostingindustrin eftersom kunderna får tillgång till mer innehållsrika tjänster till lägre pris, samtidigt som mindre företag får tillgång till det vi kallar för Premium-tjänster. Mamut har arbetat intensivt tillsammans med Microsoft det senaste året för att integrera tjänsterna i Microsoft Office 365, med målet att öka kundvärdet och reducera både driftkostnader och investeringsbehov. Vi ser fram emot att kunna inkludera Microsoft Office 365 i den kommande versionen av Mamut One och i våra hostinglösningar, säger John Hugosson, Sverigechef i Mamut.

Genom att inkludera Microsoft Office 365 som en integrerad del av företagets Software + Service lösning kommer Mamut ytterligare att reducera behovet för investeringar i infrastruktur, samt reducera CAPEX och driftkostnader, parallellt med att man förbättrar både kvaliteten och djupet på produktportföljen. Totalt sett innebär detta nya möjligheter för Mamut i segmentet för små och medelstora företag, där kunderna kommer att uppleva att de får tillgång till mer funktionsrika lösningar till större nytta, än tidigare.

- Microsoft värdesätter sitt förhållande till Mamut och det faktum att företaget kontinuerligt tillför sina kunder mer värde genom att inkludera den senaste tekniken från Microsoft i sina lösningar, så att kunderna kan spara tid och öka sin effektivitet, till förutsägbara kostnader. Mamut kopplar ihop teknisk expertis med lång erfarenhet i kundsegmentet genom att leverera administrativa programvarulösningar till mindre europeiska företag, något som tidigare bara har varit tillgängligt för större företag, säger Knut Aasrud, General Manager, Communications Sector, Microsoft EMEA.

Microsoft Office 365 i kombination med Microsoft Office 2010 kommer att ge Mamut möjlighet att erbjuda den mest kompletta och integrerade lösningen till små och medelstora företag i Europa. Microsoft Office 365 kommer gradvis erbjudas alla företagets kunder i Europa, och kommer också ge en positiv effekt för lösningarna som levereras av Mamuts dotterbolag inklusive Loopia i Sverige, Active 24 och Mamut Lexware i Tyskland.

Nästa lansering av Mamut One inkluderar nya molnbaserade tjänster som bygger på Windows Azure, men som också inkluderar Microsoft Office 365. Mamut var ett av de första företagen som lanserade Software + Services-tjänster, med integration mot Microsofts molnplattform för att säkra en snabbare utveckling och implementering, ökad flexibilitet och reducerade driftskostnader. Mamut har redan omfattande molnbaserade online-lösningar på plats, och Mamut Online Backup för Azure är den första produkten som blev klar för Microsofts molnplattform.

En bredare uppdatering om företagets molnstrategi presenteras på Mamuts kapitalmarknadsdag den 10 november.

__________________________________________________________________

Om Mamut

Mamut (OSE ”MAMUT”) grundades 1994 och är en ledande leverantör av ekonomi-, CRM- och Internetlösningar till små och medelstora företag, enskilda firmor, föreningar och privatpersoner i Nordeuropa. Mamut erbjuder kompletta och användarvänliga system till marknadens bästa förhållande mellan pris och funktionalitet med integrerade lösningar för ekonomistyrning/redovisning, säljstöd, kunduppföljning (CRM), inköp/logistik, lön, projektstyrning, e-handel, domäner, e-post och webbhotell. Fler än 400 000 kunder förenklar idag vardagen med Mamut. Mer information om Mamut och företagets produkter finns på www.mamut.se.

Om Mamut One

Mamut One är en heltäckande affärslösning som kombinerar programvara, webbaserade tjänster och kunskap i ett komplett paket. Mamut One förenklar användning och administration av programvara och tjänster för små och medelstora företag genom utökad funktionalitet och tillgänglighet utan behov för infrastrukturinvesteringar. Mamut One som är helt integrerat med Microsoft Office, inkluderar molnbaserade tjänster som ger mindre företag tillgång till sin information både när och var de än önskar sig det. Genom att ge små och medelstora företag möjlighet att driva hela sin verksamhet mer effektivt  - och då inte bara redovisningen – får användarna bättre översikt över hela verksamheten, bättre förståelse för kunderna och deras behov, med mer effektiva affärsprocesser som resultat. Mamut har vunnit flera priser och utmärkelser, bland annat “Microsoft Worldwide Partner Award (Software + Services category) 2009, UK Accountancy Age Award, “Bäst in Test” hos PC World Norge hela sju gånger, och WINMAG Pro “Best Choice Award 2009” i Nederländerna.

För mer information, vänligen kontakta:

John Hugosson, Sverigechef, Mamut AB, telefon: 08-566 991 12, 070-250 71 77, e-post: johnh@mamut.se