Mamut AB

Mamut med ökad lönsamhet och rekordförsäljning

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 12:49 CET

- Fjärde kvartalet 2010

(Stockholm, 24 februari 2011) Mamut uppnådde en omsättning på 151,5 MSEK för årets fjärde kvartal, jämfört med 149,3 MSEK för motsvarande kvartal 2009. Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) blev 22,9 MSEK och rörelseresultatet (EBIT) blev 5,6 MSEK för kvartalet, något som motsvarar en förbättring på 8,3 MSEK jämfört med samma kvartal 2009.

Mamut förbättrade de flesta nyckeltalen under kvartalet, inklusive rörelseresultat, fakturerad omsättning och kassaflöde från driften. Samtidigt bygger företaget upp orderreserver för 2011 bestående av förutbetalda intäkter. Vi har lyckats uppnå rekordbra resultat för fjärde kvartalet 2010 och året som helhet, tack vare en bättre finansiell skalbarhet och underliggande tillväxt, både i hosting- och programvarusektorn, säger Eilert Hanoa, Koncernchef i Mamut.

Verksamhetsåret 2010

Koncernen Mamut uppnådde en omsättning på 557,4 MSEK för helåret 2010, jämfört med 564,3 MSEK  2009. Den fakturerade omsättningen ökade emellertid med fem procent. Rörelsereslutat före avskrivningar (EBITDA) blev 102,8 MSEK jämfört med 94,5 MSEK 2009. Rörelseresultatet (EBIT) blev 35,1 MSEK under 2010, jämfört med 24,1 MSEK 2009. Företaget hade 440 medarbetare och 70,8 MSEK i likvida medel vid utgången av verkamhetsåret 2010.

Förväntar en fördubbling av antalet Mamut One-kunder fram till sommaren

Företaget har nyligen lanserat en ny version av Mamut One, som är Mamut främsta lösning till mindre företag. Den nya versionen innehåller bland annat flera molnbaserade tjänster och Mamut har idag fler än 3 000 företagskunder på den här lösningen.

- Reaktionerna efter vår lansering av nya Mamut One är positiva och efterfrågan från kunderna stor. Vi ser fram emot att lansera lösningen i flera länder och förväntar oss en fördubbling i antalet Mamut One-kunder, från 3 000 till över 6 000 kunder mot slutet av andra kvartalet 2011, säger Hanoa.

Positiva framtidsutsikter för ökad lönsamhet och tillväxt

Mamut är väl positionerat för fortsatt tillväxt och förbättrade resultat på samtliga marknader. Företaget fortsätter att fokusera på att etablera nya och förstärka befintliga strategiska samarbeten med internationella partners för att öka spridningen av Mamuts produkter och tjänster. Företaget ser en stor tillväxtpotential till följd av lanseringen av Mamut One, i kombination med befintliga kundbaser hos uppköpta företag.

En fullständig kvartalsrapport och presentation finns på www.mamutinvestor.com

__________________________________________________________________

Om Mamut

Mamut (OSE ”MAMUT”) grundades 1994 och är en ledande leverantör av ekonomi-, CRM- och Internetlösningar till små och medelstora företag, enskilda firmor, föreningar och privatpersoner i Nordeuropa. Mamut erbjuder kompletta och användarvänliga system till marknadens bästa förhållande mellan pris och funktionalitet med integrerade lösningar för ekonomistyrning/redovisning, säljstöd, kunduppföljning (CRM), inköp/logistik, lön, projektstyrning, e-handel, domäner, e-post och webbhotell. Fler än 400 000 kunder förenklar idag vardagen med Mamut. Mer information om Mamut och företagets produkter finns på www.mamut.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Eilert Hanoa, Koncernchef i Mamut ASA, telefon: +47 23 20 35 00, +47 92 83 29 05, e-post: ehanoa@mamut.com

John Hugosson, Sverigechef, Mamut AB, telefon: 08-566 991 12, 070-250 71 77, e-post: johnh@mamut.se