Mamut AB

Mamut väl positionerat för ökad lönsamhet

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 11:33 CET

(Stockholm, 25 februari 2010) Mamut uppnådde en omsättning på 605,2 MSEK för helåret 2009, jämfört med 610,1 MSEK 2008. Företaget uppnådde ett rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på 101,4 MSEK och ett rörelseresultat (EBIT) på 26,7 MSEK för 2009. Företaget har stärkt sin strategiska position, produktportfölj och teknologiplattform, som i kombination med vidare strömlinjeformning av verksamheten ska säkra ytterligare marginalförbättring under 2010.

– Mamut har byggt ett fundament för marginalförbättringar, vidare strömlinjeformning av verksamheten och har nu en position som tillåter hög tillväxt med konstant kostnadsnivå, när marknaden blir bättre. Även om vi varken är nöjda med omsättningsnivån eller lönsamheten under fjärde kvartalet har vi genomfört åtgärder och organiserat oss för ökad omsättning och lönsamhet under kommande kvartal, säger Eilert Hanoa, Koncernchef i Mamut.

Mamut fjärde kvartalet 2009

Koncernen Mamut uppnådde en omsättning på 160,1 MSEK under fjärde kvartalet 2009, jämfört med 162,0 MSEK för motsvarande period 2008. Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) blev 17,2 MSEK jämfört med 15,8 MSEK fjärde kvartalet 2008. Rörelseresultatet (EBIT) blev -2,1 MSEK för fjärde kvartalet 2009, jämfört med -1,3 MSEK för motsvarande period 2008. Koncernen hade 470 medarbetare och 85,8 MSEK i likvida medel vid utgången av 2009.

Mamut helåret 2009

Koncernen Mamut uppnådde en omsättning på 605,2 MSEK under 2009, jämfört med 610,1 MSEK för 2008. Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) blev 101,4 MSEK jämfört med 97,5 MSEK 2008, något som ger en EBITDA-marginal på 17 procent. Rörelseresultatet (EBIT) blev 26,7 MSEK för 2009, jämfört med 28,8 MSEK för 2008.

– Företaget har under 2009 vidareutvecklat den teknologiska plattformen för att ge befintliga och nya kunder ytterligare mervärde och funktionalitet. Att vinna oberoende produkttester är en viktig bekräftelse på att företaget levererar marknadsledande lösningar anpassade till behov och krav på respektive marknad och vi är stolta över att vinna 2009 Accountancy Age Awards i Storbritannien. Tillsammans ger det företaget en bra utgångspunkt för den kommande migreringen av användarna av Microsoft Office Accounting till Mamuts lösningar, säger Hanoa.

Positiva framtidsutsikter för ökad lönsamhet och tillväxt

Mamut är väl positionerat för fortsatt tillväxt och förbättrade resultat på samtliga marknader. Företaget fortsätter att fokusera på att etablera nya och förstärka befintliga strategiska allianser med internationella partners för att öka spridningen av Mamuts produkter och tjänster. Företaget ser en stor tillväxtpotential till följd av lanseringen av Mamut One, i kombination med befintliga kundbaser hos uppköpta företag.

En fullständig kvartalsrapport och presentation finns på www.mamutinvestor.com

__________________________________________________________________

Om Mamut

Mamut (OSE ”MAMUT”) grundades 1994 och är en ledande leverantör av ekonomi-, CRM- och Internetlösningar till små och medelstora företag, enskilda firmor, föreningar och privatpersoner i Nordeuropa. Mamut erbjuder kompletta och användarvänliga system till marknadens bästa förhållande mellan pris och funktionalitet med integrerade lösningar för ekonomistyrning/redovisning, säljstöd, kunduppföljning (CRM), inköp/logistik, lön, projektstyrning, e-handel, domäner, e-post och webbhotell. Fler än 400 000 kunder förenklar idag vardagen med Mamut. Mer information om Mamut och företagets produkter finns på www.mamut.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Eilert Hanoa, Koncernchef i Mamut ASA, telefon: +47 23 20 35 00 / +47 92 83 29 05, e-post: ehanoa@mamut.com

John Hugosson, Sverigechef, Mamut AB, telefon: 08-566 991 12, 070-250 71 77, e-post: johnh@mamut.se