Volontärresor AB

Man måste ha kontroll på sina Volontärprojekt!

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2013 23:28 CEST

Volontärresor AB (Sveriges första och störst volontärresebyrå) har sedan starten, 2005, sett till att de projekten som man skickar Volontärer till är "bra" och säkrade projekt. Nybildade och mindre seriösa "volontärresebyråer", som oftast drivs av vinstintresse, lägger verken tid eller pengar på att besöka och kontrollera sina projekt. "Man tror att man kan stoppa eventuella problem genom att ta utdrag ur belastningsregistret" säger Lars Jacobson, VD på Volontärresor.

Debatten om att ta utdrag ur belastningsregistret kom igång ordentligt för någon månad sedan när radioprogrammet Kaliber lyfte frågan, och tanken, om att man "hypotetiskt" skulle kunna åka som volontär för att skapa kontakt med barn på barnhem! Frågan är naturligtvis relevant i tider då det dyker upp fler och fler volontärresebyråer där många gånger vinstsyfte kan ligga i fokus.

Mindre Volontärresebyråer, och framförallt mindre seriösa, lägger verken tid eller pengar på att verkligen se till att att man skickar sina Volontärer på "bra" och hållbara projekt!  Volontärresor AB lägger, och har alltid lagt, stora resurser "subventionerade av ideella intressen" på att besöka sina projekt för att se till att projekten är "hållbara". 2011 anställde Volontärresor AB en "hållbarhetsansvarig" i Södra Afrika som enbart har haft i uppgift att gå igenom alla projekten, i första hand  i området, för att säkerställa dessa ur ett hållbarhetsperspektiv.säger Lars Jacobsson.

För att göra en väldigt tydlig jämförelse med andra "volontärresebyråer" så finns det de som på fullaste allvar, skickar volontärer för att arbetar med att, promenera med och, föda upp Tigrar i Afrika! "Man behöver inte tänka många sekunder för att förstå att detta är 100% fel, då det aldrig funnits Tigrar i Afrika" säger Volontärresor AB´s hållbarhetsansvarige Robyn Heartly i Botswana, med ett skratt fullt av oro för denna utveckling. Tigrarna föds med största sannolikhet upp för att användas i det som man kallar "canned hunting" eller nöjesjakt, säger hon vidare.

Lars Jacobsson, säger i radiointervju, i samband med Kalibers reportage för några veckor sedan att "Det största problemet vi ser just nu i Volontärresebranschen är dessa oseriösa resebyråer som vill sälja denna typen av resor! Det får inte finnas vinstintresse i en bransch som denna".

Avslutningsvis repeterar Lars Jacobsson ifrån P1´s radiointervju, för någon vecka sedan, att "En volontärresa är ingen plats för människor med fel beteende, då man dels är tillsammans med andra volontärer nästan 24 timmar om dygnet och oftast bor i familj på plats. Dessa projekt är till för att hjälpa barn och djur i nöd! Utan våra volontärers hjälp skulle många av dessa projekt tvingats stänga och barn och djur skulle inte ha någonstans att ta vägen.

Fakta om volontärresor

Att resa ut som volontär har under de senaste åren blivit alltmer populärt som resform. Idag kan man jobba som volontär i ett 25-tal länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Populära länder är Ghana, Tanzania, Uganda, Thailand och Indien med volontärprojekt i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika och Latinamerika lockar många volontärer.

Restiden varierar mellan två veckor och sex månader. Vanligaste restiden är två månader. De flesta volontärer är mellan 18 och 25 år, men alltfler äldre väljer också denna resform idag. Volontären tas emot av en lokal kontaktorganisation men står för alla sina egna kostnader i landet, dvs mat och husrum, resor, försäkringar mm Kostnad för flygresan tillkommer.

Vill du veta mer? Besök www.volontarresor.se