Turkish Airlines

Manchester United och Turkish Airlines lyfter mot nya höjder i gemensam reklamkampanj

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 10:00 CEST

Manchester United och Turkish Airlines startar sitt tre och ett halvt år långa avtal med en reklamfilm som visar flygbolagets nya business class koncept.

Kända fotbollsspelare så som Edwin van Der Sar, Wayne Rooney och Patrice Evra syns i filmen som visar komforten och lyxen som Turkish Airlines passagerare får uppleva ombord, och Manchester United legendaren Sir Bobby Charlton syns i det överraskande slutet.

Reklamfilmen som är regisserad av Marco Grandia kallas passande nog ”Football on Air” och filmades i Manchester Studio på Media City’s Pie Factory. Inför inspelningen byggde man ett fullskaligt passagerar plan och filmteamet förberedde i tre veckor inför inspelningen som tog 2 dagar. Fler än 115 människor var involverade i skapandet av reklamfilmen som kommer att visas i 80 länder runt om i världen.

Sir Bobby Charlton var glad att få ta del i av upplevelsen, ”För mig kommer Manchester United alltid  att vara den bästa fotbollsklubben i hela världen. Samarbetet med Turkish Airlines gör att fans runt hela välden kommer närmare klubben vilket är fantastiska nyheter”.

Manchester Uniteds Commercial Director Richard Arnold säger ”Turkish Airlines är den perfekta flygbolags partnern för Manchester United. Det är ett ambitiöst, innovativt och globalt varumärke”.

Reklamfilmen har världspremiär 20 oktober .

För att se reklamfilmen klicka här.

Se även Behind the Scenes.

Turkish Airlines grundades 1933 och är ett fyrstjärnigt flygbolag enligt Skytrax. Enligt Skytrax undersökning bland 18 miljoner passagerare har Turkish Airliens världens bästa economy class catering.Bolaget genomgår sedan några år tillbaka en stark tillväxt med bibehållen lönsamhet. Antalet destinationer är för närvarande 160 och antalet passagerare ca 30 millioner årligen, vilket gör Turkish Airlines till Europas fjärde största. Sedan april 2008 är Turkish Airlines medlem i Star Alliance, med totalt 1050 destinationer.Från Sverige flyger vi från både Arlanda och Landvetter: Stockholm - Istanbul direkt två gånger dagligen, samt Stockholm - Antalya två gånger i veckan. Från Landvetter flyger vi för närvarande fem gånger i veckan till Istanbul.

Turkish Airlines opererar även lågkostnadsboalget Anadolujet som flyger Stockholm - Ankara, med flera anslutningar inrikes i Turkiet.