Mandator AB

Mandator utvecklar EU-finansierat jordbrukssystem för Estland

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 15:42 CEST

Mandators estländska dotterbolag utvecklar ett integrerat administrations- och styrsystem avsett att effektivisera det estländska jordbruket. Uppdraget värderas till cirka 19 miljoner kronor.

Beställare av systemet är ARIB, Estlands finansieringsmyndighet för EU och nationella stödfonder för jordbrukare. De hanterar även import- och exportstöd för jordbruksprodukter efter Estlands EU-inträde.

- Det här systemutvecklingsprojektet är ett av de största i sitt slag i Estland och det är ett spännande åtagande för oss, säger Andres Järviste, projektansvarig och chef för Mandators Tartu-kontor.

Med det nya systemet kommer ARIB att effektivisera sin hantering av stödansökningar inlämnade av jordbrukare. Vidare kommer de att kunna beräkna stödutbetalningar samt få ett verktyg för stickprovskontroller av boskap. I projektet ingår också att utveckla ny programvara för Estlands boskapsregister.

Mandators estländska bolag är ett av de mest framgångsrika IT-bolagen i Estland och har flera år i rad rankats fem-i-topp av finanstidningen Äripäev (Dagens Industri dottertidning). Uppdraget utförs tillsammans med det estländska företaget Aprote och det franska företaget SCOT. Mandator ansvarar för projektledning, systemutveckling, test och validering.

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Flyborg, Vd Mandator, 0705-949678

Mandator AB är ett IT-konsultföretag med inriktning på systemintegration, verksamhets- och projektstyrning, interaktiv kommunikation och konvergensprojekt. Tillsammans med företag och myndigheter med högt ställda krav utvecklar vi deras affärer med nya idéer och ny teknik. De sektorer Mandator främst är verksamt inom är; offentlig sektor, telekom och tillverkningsindustrin. Bland kunderna finns Apoteket, AMS, AstraZeneca, Ericsson, FMV, General Electric, Luftfartsverket, NCC, Orange, Pfizer, Riksförsäkringsverket, SAAB, Sandvik, Sveriges kommuner, Vodafone Sverige AB, Volvo Group och Volvo PV.
Mandator är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har 430 medarbetare i fem länder. Läs mer om Mandator på www.mandator.se