MEP Entertainment AB

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2011 07:00 CEST

Manfred Mann´s Earth Band
Gästar Toto/ Stockholm Skansen Solliden 1 juli

2011 firar Manfred Mann´s Earth Band fyrtioårsjubileum och visar att progrockband av den rätta kaliber varar för evigt. Manfred Mann´s Earth Band har alltid varit hjärtebarnet till den sydafrikanske musikern Manfred Mann, som tvärs igenom 40 år har varit bandets stabila faktor, väl placerad bakom sina många keyboards.

Earth Band var i sin tid arvtagare till det brittiska invasionsbandet som var uppkallad efter grundaren, Manfred Mann. På sextiotalet visade han upp sig med flera hitsinglar, speciellt ”Do wah Diddy Diddy” och en definitiv tolkning av Bob Dylans ”Mighty Quinn”.

Manfred Mann, som är utbildad inom klassisk musik, har också med sitt Earth Band visat sig att vara utan like på att tolka andra artisters material och inte minst har han sett potential i sånger på ett tidigt stadie. Således är en av Mannfred Mann´s Earth Bands största framgångar en version av Bruce Springsteens ”Blinded by the Light”, gjort så tidigt som 1975.

Manfred Mann´s Earth Band har tillsammans gjort 16 studioalbum, det sista, titulerat 2006, kom 2004. Bandet har aldrig avverkat från sin enastående blandning av progrockelement och solid pop. Bland hitsen finner vi också ”Sha la la”, ”Runner” och Davy´s on the Road again”.

Manfred Mann var även tidigt ute med att införa ekologiska och miljökämpande teman i musiken och med sin bakgrund från Sydafrika har han alltid varit engagerad i anti-apartheid. Därför gör Mannfred Mann´s Earth Band en liveversion av Bob Marleys ”Redemption Song”.

Idag består bandet av Mannfred Mann (keyboards), Robert Hart (sång), Mick Rogers (gitarr och sång), Steve Kinch (bas) och Jimmy Copley (trummor).

MEP Entertainment AB - Musik LIVE och på CD

MEP Entertainment AB har sin kompetens inom artist och turnéproduktion. Företaget arrangerar och producerar musikupplevelser live, erbjuder konsultation inom events samt bedriver skivproduktion. I tidigare genomförda turnéprojekt finns Alan Jackson, Van Morrison, TOTO, Michael McDonald, Blackmore´s Night, Robben Ford, Bee Gees, The 3 Tenors, BB King, Earth Wind & Fire, James Brown mfl.