Manifestation för ett fritt Vitryssland – Laila Freivalds talar

Bitr internationell sekreterare

Anders J Ericson
Pressekreterare hos Laila Freivalds

Pressjouren (kvällar och helger)
pressen@sap.se

Torsdagen den 16 mars kl 15:30 arrangeras den tredje manifestationen för ett fritt Vitryssland på Norrmalmstorg i Stockholm. Den vitryska oppositionen har gjort den 16e dagen i varje månad till solidaritetsdag och liknande manifestationer sker samtidigt i Vitryssland och runt om på olika platser i Europa. Utrikesminister Laila Freivalds inleder den avslutande manifestationen i Stockholm.

Vi visar vårt stöd för demokrati och frihet i Vitryssland och för att uppmärksamma de personer som sitter fängslade på politiska grunder. Vi kräver också ett fritt och rättvist presidentval på söndag den 19 mars.

En ny skrift om Socialdemokraternas demokratiarbete finns att ladda hem eller beställa på kampanjplatsen - www.belarus.nu

Samtliga av riksdagens partier står bakom manifestationen och fler enskilda organisationer medverkar.

Medverkande talare på manifestation den 16 mars kl 15:30, Norrmalmstorg:
Laila Freivalds (s), utrikesminister
Carl Söderbergh, generalsekreterare Amnesty Gunilla Carlsson (m), utrikespolitisk talesman Birgitta Ohlsson, (fp), biståndstaleskvinna och styrelseledamot Silc Agne Hansson (c), ledamot utrikesutskottet Torsten Lindström (kd), riksdagsledamot m.fl.

Följade organisationer har stått bakom årets manifestationer:
Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Folkpartiet, Vänsterpartiet, Kristdemokraterna, Amnesty, Svenska Helsingforskommittén för Mänskliga Rättigheter, SILC (Swedish international liberal center), Palmecentret, Jarl Hjalmarsson stiftelsen, Kristdemokraternas Internationella Centrum, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter och nätverket vitryssland.nu.

Socialdemokraternas portal för demokratiarbete i Vitryssland www.belarus.nu med länkar till den internationella kampanjen Solidarity16