Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Manifestation för strandskyddet på söndag

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 11:05 CET

Naturskyddsföreningen arrangerar ljusmanifestationer för strandskyddet söndagen den 13 november kl 18 på ett tiotal platser i Stockholms län. Detta görs för att uppmärksamma att den nya lagen om strandskydd riskerar att kraftigt försämra strandskyddet i landet och öka byggandet vid landets stränder. Allemansrätten hotas liksom många rödlistade arter som är bundna till strandmiljöerna.

För att uppmärksamma allmänheten på detta hot håller Naturskyddsföreningens kretsar tal och tänder eldar, facklor, kinesiska lyktor m m på följande platser i Stockholms och Uppsala län på söndag den 13 november kl 18;

• Danderyd – Cedergrenska parken
  • Nacka – Tollare träsk
  • Södertälje/Nykvarn – Hökmossebadet
  • Lidingö – Trolldalen
  • Sigtuna – Betongbryggan nedanför idrottsplatsen vid Aludden
  • Sollentuna – Väsjöbacken
  • Tyresö/Haninge – Badberget, Tyresö strand
  • Vaxholm – Höjden nedanför Fredriksberg
  • Värmdö – Torpesand
  • Roslagen (Norrtälje) – Södra bergen
  • Håbo (Uppsala län) – Strandängarna nedanför Idealbyn, Skokloster

- Lagen skärper inte strandskyddet i områden där allemansrätten och naturen hotas, tvärtom är det nya möjligheter till undantag från strandskyddet som nu ges, säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Naturskyddsföreningens viktigaste kritik mot den nya lagen, som i sin helhet trädde i kraft
den 1 januari 2010, kan du läsa mer om på www.naturskyddsforeningen.se/stockholm

Eller kontakta;
Mårten Wallberg, ordförande
mobil 0733-74 67 14

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 27 kretsar med sammanlagt 44 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.