FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Manifestation i Stockholm till stöd för politiska fångar i Iran

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2017 13:05 CEST

FFFI:s medlemmar och exiliranier kommer att delta i en manifestation på Mynttorget i Stockholm, lördagen, den andra september, för att visa solidaritet med de politiska fångar som hungerstrejkar i Teheranregimens fängelser för ökade rättigheter. Liknande manifestationer kommer att hållas i Göteborg och i Malmö.

Lördagens manifestationer i Sverige är en del av en internationell kampanj med flera liknande stödaktioner över hela världen samma dag.

Kampanjen avser även att uppmärksamma den oroväckande ökningen av antalet avrättningar i landet med nästa 50 avrättningar under enbart augustimånad.

Lördagens manifestationer i Sverige kommer att uppmana regeringen och utrikesministern Margot Wallström (S) att agera internationellt för att pressa prästerskapet till att tillmötesgå fångarnas legitima krav samt framföra krav på ett stopp för avrättningar i landet och omedelbar frigivning av samvets- och politiska fångar i landet.

Plats: Mynttorget, Stockholm

Tid: Lördagen, den andra september, 14-16

Kontakt: Mojtaba Ghotbi, 070-519 2868

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran