Moderata Ungdomsförbundet, MUF

Manifestation mot regimen i Syrien

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 16:12 CET

Fredagen den 2 mars klockan 12:00 kommer Moderata Ungdomsförbundet tillsammans med Kristdemoratiska Ungdomsförbundet, Liberala Ungdomsförbundet och Centerpartiets Ungdomsförbund genomföra en manifestation mot regimen i Syrien på Norrmalmstorg. Det kommer att hållas en tyst minut för alla de som dödats i kampen för frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Det är en del av en global manifestation som kommer att genomföras i över 100 länder och på många fler platser runt om på jorden. Manifestationen är ett initiativ av IYDU, International Young Democratic Union, där både MUF och KDU är medlemmar.

-    Syriens folk förtjänar att ta del av den Arabiska våren. Alla människor förtjänar att bo, leva och verka i frihet, demokrati och med mänskliga rättigheter. Det är dags att mördandet av frihetstörstande människor upphör omedelbart, och att demokratiska reformer startar, säger Erik Bengtzboe, förbundsordförande Moderat Ungdomsförbundet.

Talar gör bland annat:
Gunilla Carlsson, biståndsminister (M)
Christofer Fjellner, Europaparlamentariker (M)
Acko Ankarberg Johansson, partisekreterare (KD)
Erik Bengtzboe, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet
Aron Modig, förbundsordförande Kristdemokratiska Ungdomsförbundet
Joakim Rönnbeck, ansvarig Liberala Ungdomsförbundets utrikespolitiska projekt
Hanna Wagenius, förbundsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund

Tider: 12:00 – 13:00
Plats: Norrmalmstorg, Stockholm
Arrangörer: Moderata Ungdomsförbundet, Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, Centerpartiets Ungdomsförbund och Liberala Ungdomsförbundet.

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med nästan 12 000 medlemmar.

Vår viktigaste idé är den om individens frihet. Varje människa har rätt att bestämma över sitt eget liv, och att bli respekterad för sina val. Det är en idé med stor inneboende kraft. Uttryckt i människors ord och handlingar har den fått diktaturer på fall och Berlinmurar att rämna.