Föreningen Tillsammans

Manifestation mot sexuellt våld

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 07:00 CEST

BRÅ uppskattar att det sker 36 000 våldtäkter varje år, det är över 100 varje dag. Ytterst få av dessa anmäls. Vi har fått nog av att mörkertalet får så lite uppmärksamhet och att våldtäkt fortfarande är det enda brott där brottsoffret är den som känner skam och skuld.

Jag kände mig så ensam efter min våldtäkt, det kändes som om ingen skulle förstå mig. Men vi är över 100 varje dag som utsätts för samma sak, säger Julia Östfeldt vice-ordförande för föreningen Tillsammans.

För att uppmärksamma mörkertalet men även få fler som utsatts att våga träda fram så kommer vi i Föreningen Tillsammans att lansera #hundraomdagen. Lördagen den 20 september kl 13 håller vi en manifestation på Medborgarplatsen i Stockholm där vi lanserar kampanjen. Utöver kampanjen kommer även sexualbrottsforskare Eva Diesen att delta samt jurister från Innerstans Advokatbyrå.

När jag blev våldtagen var en av de svåraste sakerna att se det hela som en våldtäkt. Det som skedde var inte det som media och populärkulturen hade målat upp som en våldtäkt, och det gjorde det svårt att anmäla men även att bearbeta det som hänt, säger Emma Blomdahl ordförande för föreningen Tillsammans.

Vi hoppas att vår satsning skall uppmärksamma alla de som varje dag utsätts för våldtäkt. Genom att vi officiellt går ut med våra historier hoppas vi att fler skall våga göra samma sak, och tillsammans kan vi då bli starkare och stötta varandra. På det sättet kan vi även visa samhället hur stort problemet är och förhoppningsvis kan politiker och makthavare äntligen börja agera i frågan.

Om föreningen Tillsammans
Föreningen grundades av Emma Blomdahl och Julia Östfeldt under sommaren 2014. Föreningens främsta syfte är att sprida kunskap om sexuellt våld och på det sättet motarbeta de stereotyper som finns på området. Du kan läsa mer på vår hemsida http://foreningentillsammans.se
För frågor ring, Emma Blomdahl 070 64 94 690.