Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Manifestation till stöd för Ales Bjaljatski

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 14:55 CET

Fredagen den 25 november genomför Östgruppen en manifestation till stöd för Ales Bjaljatski. Bjaljatski är Vitrysslands främste människorättsförsvarare och ordförande för det vitryska människorättscentret Vjasna. Han dömdes idag till 4,5 års fängelse i en politiskt motiverad rättegång. Manifestationen äger rum kl 12.30-13.00 utanför Vitrysslands ambassad, Herserudsvägen 5, Stockholm.

Oberoende bedömare är eniga om att rättsprocessen mot Bjaljatski är politiskt motiverad och ett sätt att bestraffa honom för hans effektiva människorättsarbete.

Medarrangörer till manifestationen är Civil Rights Defenders.

Mer information om rättegången finns på Belarusbloggen: http://vitryssland.wordpress.com/2011/11/24/ales-bjaljatski-domd-till-fangelse/

För mer information, kontakta:
Martin Uggla, ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
uggla@ostgruppen.se

www.ostgruppen.se

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa och Centralasien. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.