Wiklunds Webbutveckling

Manipulering av priser genom jämförelsesidor

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 11:36 CEST

Idag finns det en uppsjö med sidor på internet som jämför priser på alla olika slags produkter. Ett väldigt bra beslutsunderlag för potentiella kunder att välja webbutik att handla ifrån.

Men hur bra är det om alla prisjämförelsesidor visas olika priser? En produkt som är billigast hos en leverantör kan vara mycket dyrare om du jämför på en annan jömföreselsida.

Jag, Tim Wiklund, har en bakgrund inom e-handel och uppmärksammade detta problem redan för 1,5 år sedan. Det var när jag läste artikeln http://www.ehandel.se/Prisfusk-hos-jaemfoerelsesidorna,1126.html som jag insåg att det inte fanns någon vidare moral inom jämförelsebranschen. Visserligen kommenterade ex prisjakt.nu med att de skulle bättra sig i frågan, men ändå!

Därför bestämde jag mig, att för ca 6 månader, starta upp jämförelsesidan hittabilligalinser.se. Skillnaden gentemot andra aktörer inom jämförelsebranschen var att priserna inte skulle hämtas från någon prisfil som webbutiken kan manipulera utan priserna ska hämtas direkt från varje webbutik. Det visade sig såklart vara ett stort tekniskt problem men efter många timmars utveckling blev sidan klar och med aktuella priser som uppdaterades en gång i timmen.

Webbutikerna är givetvis lika skyldiga till vilka priser som visas. De vill kunna kontrollera priserna för att få så mycket köp som möjligt från jämförelsesidorna. Samtidigt som de vill att "vanliga" besökare ska betala fullpris för linserna.

Personligen tycker jag en jämförelsesida ska visa korrekta priser och webbutikerna ska inte manipulera dessa bara för att det ska gynna deras instäkter och försäljning. I så fall ska det framgå klart och tydligt att det är en kampanj det handlar om. Prisjakt som skulle bättra sig inom området jobbar precis på samma sätt som innan, ingen förbättring! Ska jag behöva utveckla en sida som jämför alla prisjämförelsesidors priser?