Southside Stories

Manlighetskoden gör upp med machokulturen

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2019 15:06 CEST

Varför premieras fortfarande förlegade mansideal på våra arbetsplatser? Hur förändrar vi bilden av vad en framgångsrik man är och gör? Nya boken Manlighetskoden sätter fokus på männens makt och ansvar att förändra föråldrade strukturer – och bana väg för ett mer hållbart och inkluderande ledarskaps- och manlighetsideal.

Manlighetskoden bygger på samtal med femton ledande män och en kvinna som levt som man, vilka alla vågat bryta med traditionella förväntningar på vad en framgångsrik man är och gör.

”Vi ville skapa en plattform för mäns berättelser och lyfta manliga förebilder” berättar Ulrika Sedell, ”för fortfarande dominerar förlegade manliga ideal på arbetsmarknaden. Konsekvenser av det är att endast 16% av vd:ar och 28% av professorer är kvinnor. Över 99% av riskkapitalet investeras i bolag som drivs av män. Det har etablerat ett ledarskap med arv av starka machoideal där förlegade mansideal står i centrum och som ger män privilegier – men till ett högt pris. Vi vill visa vägen för ett mer medvetet och inkluderande mans- och ledarskapsideal.”

Jonas Nyman förklarar: ”Syftet med boken är att skynda på skiftet till ett ledarskap anpassat för vår tid, med nya värderingar och ideal för att skapa ett inkluderande och jämställt arbetsklimat. Ett inspirerande ledarskap och utvecklande arbetsmiljöer som ger fler möjligheter både för kvinnor och män. Vi har utifrån bokens intervjuer därför identifierat och formulerat sju framgångsfaktorer – det vi kallar dygder – som vi tror är avgörande för att skapa förändring på riktigt.”

Medverkar i boken gör: Erik Ringertz (VD Netlight), Anders Danielsson (landshövding i Västra Götalands län), Arthur Engel (styrelseproffs), Per Holknekt (serieentreprenör), Per Josefson (partner på Mannheimer Swartling), Allan Russel (entreprenör), Håkan Samuelsson (VD Volvo Cars), Peter Gerhardsson (förbundskapten för Sveriges damlandslag i fotboll), Anders Kompass (ambassadör i Guatemala), Caroline Farberger (VD Ica Försäkring), Henrik Holmquist (rådgivare till Generalsekreteraren för The Supreme Council for Motherhood & Childhood i Abu Dhabi), Stefan Liljegren (utbildare i säkerhet och ledarskap), Reuben Sallmander (skådespelare), Anders Wallner (polis), Gerhard Bley (VD Kavli AB), och Olle Carlsson (präst och författare, kyrkoherde i Katarina församling).

Manlighetskoden utkommer 12 september 2019.

Om författarna: Ulrika Sedell är beteendevetare och författare med över tjugo års erfarenhet av att utveckla ledarskap som vd, chef och konsult. Ulrika har tidigare gett ut böckerna Bortom glastaket (2015) och Vägar till innanförskap (2017). Jonas Nyman har en bakgrund inom finanssektorn med lång erfarenhet som investerare och styrelseledamot i mindre och medelstora företag. Jonas är utbildad ekonom och psykoterapeut.

Presskontakt: Cecilia Ahrfeldt, cecilia@southsidestories.se, tel 0762652220

Southside Stories är ett smart, snabbväxande och oberoende förlag som startades 2001 för att göra världen lite bättre och ha roligt under tiden. Vi ger ut samhällsdebatt, musikbiografier, popkultur, satir samt originell skönlitteratur.