Recito Förlag AB

"Mannen som räddade Göteborg" av Bertil Holmström

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2012 09:24 CEST

- Skjut Göteborg i spillror!

"Mannen som räddade Göteborg" är den sanna berättelsen om Västsveriges glömda hjälte;  landshövdingen Axel Pontus von Rosen. Som titeln avslöjar räddade han rikets andra största stad ur danskarnas klor samtidigt som han lyckades med konststycket att  hålla både England och Napoleons Frankrike borta.

Det var hösten 1812. Sverige hade legat i krig med Frankrike, Ryssland och Danmark på en front samtidigt som man försökte hålla sig på god fot med England på en annan. Napoleon och tsar Alexander planerade att med Danmarks hjälp utplåna Sverige som nation. De nordliga delarna skulle tillsammans med Finland skänkas till Ryssland medan Sydsverige och Göteborg var tänkt att lyda under den danska kronan. I vägen stod Bohusläns landshövding Axel Pontus von Rosen. I år är det 200 år sedan han räddade Göteborg och ändå är han nästan helt bortglömd.

I och med "Mannen som räddade Göteborg" släpper den pensionerade journalisten Bertil Holmström nu sin fjärde titel. Han har tidigare arbetat med dagspress såväl som med PR, radio och TV i 40 år och varit aktuell med ett flertal skrifter med förankring i västsvensk historia.

På frågan var inspirationen till boken hämtats, svarar han:
- Tillsammans har vi, en grupp kollegor, ägnat oss åt att söka bakgrunder och förklaringar till de många obesvarade historiska märkligheter som under mer än 300 års upprepade strider utspelats i gränsområdena på den skandinaviska västkusten. Av oss exemplifierat som "De skandinaviska bifrontskrigens historia". Man kan se den nya boken som en avslutning av serien. Efter det krig, som huvudpersonen deltog i, har Sverige haft obruten fred!

Bertil Holmström hoppas även att det han, tillsammans med kollegorna, forskat fram om huvudpersonen Axel Pontus von Rosens dramatiska livsöde skall korrigera bilden av honom och av den märkliga underskattning han utsatts för ända in i våra dagar.

"Mannen som räddade Göteborg" ges ut via Recito förlag och kan köpas direkt på: http://www.litenupplaga.se/999.

Recito Förlag är förlaget som hjälper alla att ge ut sin bok. Utgivningen sker på författarens initiativ och vi hjälper till med allt från typsättning och omslag via tryckning till försäljning och distribution - utan att ta något betalt i förväg.

Vi jobbar nära våra författare och låter dem vara delaktiga i processen från manus till färdig bok. Genom att trycka små upplagor testar vi marknaden med varje ny titel och ger författare, nybörjare som rutinerade, chansen att nå ut till läsaren.