Manofactory AB

Manofactory kan få betongpris 2014

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2014 10:07 CEST

Arkitektkontoret Manofactory AB har utfört gestaltningen av den nya badpiren vid Askimsvikens badplats i Göteborgs Kommun. Piren invigdes under pompa och ståt av Göteborgs Stad den 11 juli i år. Projektet är nu nominerat för Betongpriset 2014 – ”Årets Arkitekt” och i dagarna hölls en pecha kucha på ”Träffpunkt Betong 14” i Clarion Hotel Sign i Stockholm, där de nominerade fick möjlighet att presentera sina projekt. Priset är instiftat av tidskriften Betong och vinnaren utses på "Betonggalan 2014" den 13 november på Berns i Stockholm. http://betong.se/betonggalan-2014

Gestaltningen av piren slutfördes under våren och sommaren 2013 och den byggdes under senvintern/våren 2014. Projektet visades under Arkitekturgalan 2013 i Stockholm.

Piren är 259 meter lång, 6,5 m bred och har två anslutande stora soldäck på totalt 800 kvm. Anläggningen bildar ett artificiellt landskap med vindskydd, sitt- och vilplatser som har utförs som solida element med träbeklädnad. Piren är i övrigt utförd i betong med ett relief-mönster av tvärgående brädor. Piren har också långa svagt lutande ramper som möjliggör för rörelsehindrade att på ett bekvämt sätt ta sig ner i och upp ur det långgrunda vattnet. http://www.manofactory.se/mano/se/projekt/askimsbadets-badpir

Manofactory AB är ett nystartat arkitektkontor på Södermalm i Stockholm. Delägarna, Elisabetta Gabrielli, Sara Mendoza och Pontus Öhman har tidigare arbetat med bland annat kontor, bostäder, restauranger/barer, bibliotek, vårdboende, och marina miljöer och samtliga har gedigen erfarenhet av inredning för kontor och offentlig miljö. Kontoret arbetar alltid med ett starkt koncept som utgångspunkt för gestaltning och problemlösning.

Målet är att skapa arkitektur, inredning och formgivning med hög kvalitet. Och förändra världen till det bättre, i alla fall lite grann.

Manofactory sitter på Krukmakargatan 31A på Södermalm i Stockholm. www.manofactory.se