ManpowerGroup

Manpower och Ericsson i unikt samarbete: Manpower erbjuder Ericssonanställda nya jobb

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 09:25 CET

Med ett specialdesignat omställningsprogram tar Manpower hand om personal
som frivilligt väljer att lämna Ericsson till följd av företagets organisationsförändring. Manpowers konsultverksamhet Right Management har tillsammans med Ericsson tagit fram en individanpassad lösning med ett ovanligt stort mått av individuell frihet.

Ericsson har en övertalighet som en följd av sin organisationsförändring och erbjuder nu viss personal att söka ett specialdesignat omställningsprogram där ett av alternativen är att jobba som konsult på Manpower. I programmet ingår ersättning utifrån anställningstid och en specialanpassad konsultutbildning för ändamålet.

–Efterfrågan på erfarna människor är idag mycket stor hos våra 5 000 kunder, vilket innebär att vi kan erbjuda många intressanta uppdrag åt de tidigare Ericssonanställda. Genom att arbeta som konsult på Manpower får man möjlighet att utveckla sin karriär och skapa ett brett nätverk på arbetsmarknaden, säger Lars Forseth, vd Manpower

Det är Right Management, ett systerbolag till Manpower som tillsammans med Ericsson tagit fram det nya programmet. De fackliga organisationerna på Ericsson ställer sig positiva till det nya frivilliga omställningsprogrammet. Right har gedigen erfarenhet av karriärändringsprogram och har genomfört program för drygt 10.000 personer de senaste åren.

– Right Management ansvarar tillsammans med Ericsson för genomförandet av projektet, som ger personalen frihet att välja, säger Patrik Hellberg, vd Right Management.

För mer information, kontakta:
Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.
hma@manpower.se
Åse Lindskog, presschef, Ericsson, tel. 087-199725

Fakta om Manpower
Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower är med sina 4 400 kontor i 72 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom rekrytering, uthyrning, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och konsulting. I Sverige finns Manpower på ett 40-tal orter och har ca 12 000 medarbetare. Manpower Sverige omsatte 4,7 miljarder kr år 2005. Mer information finns på www.manpower.se.