ManpowerGroup

Manpower satsar på senior arbetskraft

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2009 09:07 CEST

Att ha säkerhetsställt hur äldre arbetskraft ska rekryteras och lockas att fortsätta arbeta efter pensionen kommer inom en snar framtid bli ett viktigt konkurrensmedel för företagen. Statistik visar dock att Sverige har sämst beredskap i världen att möta behovet av senior arbetskraft (Källa: Manpower Talent Crunch, 2007). De stora pensionsavgångarna bland 40-talisterna efterlämnar ett kompetensgap som blir problematiskt att fylla.

Manpower har identifierat det ökade behovet av senior arbetskraft i samhället och gör nu en kraftmätning på området. Rekrytering av Sveriges seniorer antas öka tillgången på kvalificerad kompetens.

- Vi valde att rekrytera senior arbetskraft via Manpower för att hitta rätt kompetens. Senioren som vi rekryterat till butiksansvarig på deltid är 68 år och har lång erfarenhet och branschkunskap, vilket skapar förtroende hos våra kunder, säger Roland Skoglund, butikschef på Hilti Svenska AB.

- Hiltis val av att rekrytera en senior bekräftar behovet av senior arbetskraft hos många arbetsgivare. När företagen tvingats slimma sina organisationer i lågkonjunkturen finns möjligheten att ta in extra arbetskraft på deltid eller per timme i form av kunniga seniorer med mångårig arbetslivserfarenhet, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Det är främst bland tekniker, hantverkare, verkstadspersonal, läkare, lönehandläggare, ekonomer, yrkeschaufförer, administrativ personal, lärare och IT-personal, som Manpower ser ett extra stort behov av seniorer.

Manpower räknar med att behöva 3 000 seniorer fram till 2012 för sin uthyrningsverksamhet. Satsningen görs över hela landet; men främst i storstadsregionen.

För mer information, kontakta: Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43, hma@manpower.se eller Anders Perulf, produktchef Manpower, anders.a.perulf@manpower.se tel. 070-377 45 98.

Fakta om Manpower

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige. Manpower är med sina 4400 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom uthyrning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower omsatte 5,4 miljarder kr under 2008.