ManpowerGroup

Manpower Work Life:Majoritet får julklapp på jobbet varje år

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 12:27 CET

Arbetsgivaren som jultomte är en uppskattad företeelse på många arbetsplatser. En majoritet av de anställda, 57 procent, får varje år en gåva inför jul. Två av tio, 21 procent, får det vissa år. Det visar en ny undersökning från Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel.

– Att så många arbetsgivare utnyttjar julen för att visa anställda uppskattning är mycket positivt. Det kan bidra till ökad trivsel på jobbet. Men chefer bör visa uppskattning över hela året inte bara vid jul och uppskattning behöver inte bara vara i form av en ”gåva”. säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Att döma av undersökningen har julgåvan blivit en betydelsefull och uppskattad tradition på många arbetsplatser. Bara två av tio anställda, 22 procent, uppger att de aldrig får en julgåva av sin arbetsgivare. Många tycks också vara nöjda med arbetsgivarens val av julklapp. Fyra av tio, 42 procent, svarar att de alltid är nöjda medan drygt hälften, 51 procent, är nöjda ibland.

Julen 2012 var presentkortet den vanligaste gåvan, visar undersökningen. Närmare var tredje anställd, 28 procent, fick ett sådant. 13 procent av de anställda fick livsmedel i julklapp. Även köksredskap var en populär gåva liksom kläder, sängkläder och andra hemtextilier. Lite längre ned på popularitetslistan kommer gåvor till välgörenhet, böcker, profilprodukter för företaget och alkohol.

– Det är lite överraskande att välgörenhetsgåvor inte kommer högre på listan. Här tycker jag att arbetsgivarna har lite att jobba med, säger Monica Längbo.

Julgåvor är vanligast inom bygg- och anläggningsbranschen. Tre av fyra, 76 procent, av de anställda i den sektorn brukar få en julklapp varje år, enligt undersökningen. Det kan jämföras med hälso- och sjukvårdsområdet där bara fyra av tio anställda, 41 procent, uppger att de får en julgåva varje år.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under september 2013.

Rapport: http://www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/document/list

- 57 procent får en julgåva av sin arbetsgivare

- Många nöjda med sin julgåva

- De vanligaste julgåvorna på arbetsplatsen

Pressbilder:
- Monica Längbo, HR-direktör ManpowerGroup Sverige

För mer information, kontakta gärna:Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

Om undersökningen
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Det totala antalet svarande i den senaste undersökningen var 4 732 personer.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal kontor och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management.Inom ramen för ManpowerGroupSolutions erbjuder vi skräddarsydda kompetens- och funktionslösningar.Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 200.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.