ManpowerGroup

ManpowerGroup i Almedalen: Idéer för nya jobb

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 16:32 CEST

Manpowergroup genomför två seminarier med fokus på hur vi i Sverige kan bli mer effektiva på arbetsmarknaden genom att skapa bättre förutsättningar för ungdomar, invandrare och seniorer att bli en naturlig del av arbetsmarknaden.

1. Tusentals fler skulle kunna jobba - Varför fungerar inte generationsväxlingen?

Tisdagen den 3 juli kl. 08 00 – 09 30, Wallers Terrass, Wallers Plats 2.

Debatten om att fler måste jobba, unga få möjlighet komma in på arbetsmarknaden och äldre jobba längre går varm. Nödvändigheten av generationsväxling har diskuterats flitigt men hur kan den göras mer effektiv? Vad kan politiker, företagare, fack och individer göra för att underlätta en mjuk generationsväxling? Diskussion med Ylva Johansson (s), Fredrick Federley (c), Veronica Karlsson, Vision, Peter Lundahl, ManpowerGroup Sverige. Mats Lindgren, Kairos Future inleder.
Moderator: Nicklas Matsson, Chefredaktör Entreprenör

2. Ett jobb om dagen – så tar det 18 månader istället för sju år att få ett jobb

Onsdagen den 4 juli kl. 12.00 – 13.30, Wallers Terrass, Wallers Plats 2.

Stora grupper står idag både utanför och långt ifrån arbetsmarknaden samtidigt som företagen har svårt att hitta rätt kompetens. Lösningar på arbetslösheten debatteras flitigt. Men det finns framgångsrika samarbeten mellan kommun och näringsliv som bryter utanförskap och kapar kompetensbristen. Manpower och Södertälje kommun har sedan 2009 ett samarbete för att få långtidsarbetslösa i jobb – Manpower Telge Jobbstart. Kom och träffa kompetensförmedlare, coacher, projektdeltagare, initiativtagarna Södertälje kommun och Manpower som berättar hur man lyckats få långtidsarbetslösa i jobb på 18 månader istället för snittiden sju år. i slutet av seminariet kan du också ställa dina egna frågor eller lyssna närmare på erfarenheterna vid en speed-dating.

Medverkar gör: Cecilia K Ståhl, VD Manpower Telge Jobbstart, Boel Godner (s) kommunstyrelsens ordförande Södertälje, Lotta Blomgren, jobbcoach, Manpower Telge Jobbstart, Afamia Assia, kompetensförmedlare, Manpower Telge Jobbstart Yasir Mehmood.
Moderator: Nicklas Mattsson, chefredaktör Entreprenör.

För mer information kontakta:
Cecilia K Ståhl, vd Manpower Telge Jobbstart,tel 073-324616
Hans Makander, Informationschef, ManpowerGroup, 070 377 45 4 43

Fakta om ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det innovative workforce solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster