Purefun Group AB

Manspodden & Vuxen.se vill förhindra att män dör i förtid

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2016 11:55 CET

Radioprofilerna Leif Jitelius och Markus Trautmann vill vidta åtgärder så att vi inte förlorar våra pappor, partners, bröder och vänner. Därför skänker de majoriteten av sina sponsorintäkter till stiftelsen Movember under hela november. Podcastduon är ambassadörer för Movember Foundation, som samlar in pengar till forskning och stödprogram som gör det möjligt för män att leva lyckligare, mer hälsosamt och längre.

Antalet fall av prostatacancer, den näst vanligaste cancerformen förväntas fördubblas under de kommande 15 åren.

– Alltför många män dör i förtid. Det vill vi ändra på! Därför måste vi tillsammans öka medvetenhet om den hälsokris män står inför och samtidigt hjälpa till att bidra med pengar till forskningen. Tillsammans med våra fantastiska lyssnare och företag som vill göra skillnad ska vi dra vårt strå till stacken, säger Leif ”Jitte” Jitelius, medgrundare och programledare på Manspodden.

Sedan Movember startade år 2003 har de samlat in mer än 440 miljoner pund och finansierat mer än 1 200 projekt som fokuserar på prostatacancer, testikelcancer och förebyggande av självmord. Manspodden och vuxen.se bidrar tillsammans med 25 000 kronor till Movember Foundation.

– Det känns extra bra att kliva in i ett samarbete där vi gemensamt bidrar till att stödja Movember. Manspodden har ett unikt koncept och en viktig målgrupp som vi gärna vill nå och som vi vet uppskattar våra produkter, säger Michael Ahlén, vd på Purefun Group som driver Vuxen.se.

I dagarna firade Manspodden tvårsjubileum. Podcasten bjuder på lättsam underhållning med igenkänning och har en tydlig inriktning mot män. I varje avsnitt kommer flera externa röster till tals, såväl kända som okända, i ett format på 30-35 minuter. Podcasten spelas alltid in på olika platser för att skapa en dynamisk miljö och särskiljer sig från andra poddar som ofta överstiger en timme och där två personer pratar med varandra i en tyst studiomiljö.

Manspodden samarbetade nyligen med Jobzone i samband med välgörenhetsloppet Running for shelter, där allt överskott gick till Friends. Tidigare samarbeten med bland annat O’Leary’s, Måleributiken och Sweden Rock.

Vad kan du göra för att bidra till Movember?

1. Välj hur du vill vara delaktig: odla Mo, anta Move-utmaningen och aktivera dig eller organisera ett evenemang
2. Gå med i kampen för mäns hälsa – donera via Manspoddens team: http://mobro.co/manspodden eller registrera dig eller donera på movember.com
3. Involvera vänner, familj och kolleger. Sprid budskapet, få igång samtalet och samla in pengar som behövs till hälsoprogram för män. Ha roligt och gör en insats för en god sak.

Movember Foundations mål är att ha en bestående inverkan på mäns hälsa.

Fram till 2030 har man föresatt sig att:
Minska antalet män som dör i förtid med 25 %
Halvera antalet dödsfall orsakade av prostata- och testikelcancer
Minska antalet självmord bland män med 25 %
DET KOMMER MAN ATT UPPNÅ GENOM ATT:
Ge män fakta
Förändra beteenden till det bättre
Påverka hälsomodeller så att de fungerar för män
Finansiera banbrytande forskning

Vuxen.se är Sveriges största återförsäljare av Sexleksaker. Utsett av Veckans Affärer 2014, 2015 & 2016 till ett av Sveriges Superföretag