Teligent

Marconi väljer Teligents system för meddelandetjänster inom IP-telefoni

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2004 15:31 CEST

Strategiskt partnerskap för utveckling av tjänster inom IP-telefoni på Teligent Messaging System för att stärka Marconi inom Soft Switching

Teligents meddelar idag att man slutit avtal med brittiska Marconi för att förstärka deras erbjudande inom området för så kallade soft switches, d v s mjukvarubaserade växlar för att koppla samtal inom IP-telefoni. Överenskommelsen innebär att Teligent Messaging System (TMS) kommer att tillhandahålla tjänster såsom röstbrevlådor och Multi-Media Messaging till Marconis SoftSwitch. Partnerskapet är en del av Marconis SIP-strategi som tillkännagavs på Voice-Over-Net mässan i London tidigare i år.

Det nya avtalet innebär ett nära samarbete genom att Teligents meddelandetjänster inom TMS kommer att erbjudas tillsammans med Marconis SoftSwitch. Tjänster som kommer att kunna tillhandahållas är exempelvis röstbrevlådor, IVR, text-till-tal och taligenkänning.

Kombinationen TMS-Softswitch ger användarna möjlighet ladda ner röst, fax, text (SMS och e-post), lika väl som video- och multimediameddelanden (MMS) till enheter som IP-telefoner, persondatorer och IP-telefoner med stöd för videosamtal. TMS kommer även att tillhandahålla SoftSwitch funktioner som ger användarna möjlighet att hämta sina röstmeddelanden från webbsidor eller datorprogram och komma åt sin e-post via text-till-tal över telefonen. Kombinationen SoftSwitch-TMS kommer även att ge slutanvändarna ett grafiskt användargränssnitt (GUI) för en enhetlig vy över samtliga meddelanden oavsett format.

– Tekniken från Teligent står upp väl mot alla de krav som ställs på system i publika nät och är ett mycket bra komplement till Marconi SoftSwitch. Teligent kommer att bli en värdefull ny partner till Marconi, säger Edward Hobhouse, VP of Partnerships, Marconi Corporation plc. Avtalet kommer att stärka vår position som en ledande leverantör av tjänster av hög kvalité till operatörsmarknaden och resulterar i ökad portfölj av SIP-applikationer för SoftSwitch.

TMS baseras på den patenterade tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E, som används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-Mobile USA, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen.

– Segmentet kring meddelandetjänster fortsätter att vara strategiskt viktigt för oss. Med den starka position som vi uppnått, inte minst de senaste åren, är jag förväntansfull inför möjligheterna att detta avtal kommer att hjälpa oss förbättra vår marknadsnärvaro än mer, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef på Teligent. Vi är glada över att Marconi ser samma marknadsmöjligheter för avancerade meddelandetjänster inom nästa generation IP baserade telenät som Teligent ser och det ska bli spännande att samarbeta inom detta intressanta område.

För ytterligare information, kontakta:

Ulf Lindstén, vd och koncernchef
Teligent AB
ulf.lindsten@teligent.se

Mark Pilgrim, MD
Teligent Ltd
Tel. +44 (0)1442 283 800
mark.pilgrim@teligent.co.uk

Om Marconi Corporation plc
Marconi Corporation plc. är en global leverantör av telekommunikationsutrustning för framförallt operatörsnät. Företagets kärnverksamhet är tillhandhållandet av innovativa och tillförlitliga optiska nätverk och bredbandsteknologi samt IP-telefoni. Företagets kundbas inkluderar många av världens ledande teleoperatörer.

Företaget är noterat på Londonbörsen under symbolen MONI samt på NASDAQ-börsen under tickern MRCIY. Ytterligare information om Marconi Corporation finns på www.marconi.com

Om Teligent

Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, SingTel, T-mobile USA, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 290 anställda och nettoomsättningen 2003 var ca 255 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.