Jibréus & Ölvestad Alternativa Investeringar

Marcus Jibréus i NWT om placering av Lottovinst på 100 miljoner

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 14:00 CEST

Investera eller slösa - miljoner av möjligheter

100 miljoner är mycket pengar. Väldigt mycket pengar. - Så mycket, faktiskt, att man kan förändra framtiden för fler generationer... Det säger Marcus Jibréus, en av landets främsta experter på alternativa investeringar.

Chansen att på en insats av 82 kronor vinna 100 miljoner är mikroskopisk. Tur! Att sen få pengarna att räcka länge, kanske till och med växa, handlar väldigt lite om tur. Det är då skicklighet och kunskap kommer in. Och det är där Marcus Jibréus har sitt specialområde som delägare i Jibréus & Ölvestad Alternativa investeringar i Stockholm. Så här säger han: - Först ska man tänka efter vilken relation man har till pengar. Tänker man fortsätta jobba, vill man spendera maximalt, eller vill man göra mer, få pengarna att växa. - Därefter bör man tänka efter vad man har för relation till risk.

Stiftelse

Den som vill få pengarna att växa föreslås ta 50 miljoner och placera dessa i en stiftelse. Stiftelsen placerar pengarna i olika papper och en normal utdelning för tillfället är sex procent per år. - Då kan man sen dela ut tre miljoner årligen i väldigt lång tid till släktingar. Och som stiftare sätter man själv upp vilka regler som ska gälla, poängterar Marcus Jibréus. Av de 50 miljoner som är kvar föreslår han att man satsar 20 miljoner i hyresfastigheter, 10 i råvaror brett (guld, olja, spannmål), 10 miljoner i Asiens "nya tigrar" och tio miljoner i svenska aktier. - Såna aktier som man med hjärna, hjärta och magkänsla känner kan gå bra, säger Marcus Jibréus.

Källa: NWT 31 juli 2008 av Stig-Börje Axelsson