Globe Forum

Margot Wallström deltar under Globe Forum Dublin 2010 som startade idag

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 16:10 CET

Globe Forum Dublin 2010 öppnades i dag av Dublins borgmästare, Gerry Breen i Convention Centre Dublin. Över 650 representanter inklusive innovatörer, investerare, forskare och ledare från olika delar i världen deltar. Irländska och internationella talare, inklusive speciella gäster som före detta presidenten av Irland Mary Robinson och tidigare vice ordförande för Europeiska kommissionen Margot Wallström finns även på plats.

Fokus för Globe Forum Dublin 2010 är innovationer för en hållbar framtid. De erbjuder en marknadsplats där innovatörer och investerare kan förenas.

– Irland är en liten men mycket dynamisk marknad och bör ta en roll som en av de ledande aktörerna för innovationer i hela Europa, med fokus inom områdena smarta lösningar, clean-tech och hållbarhet. Den största möjligheten för tillväxt och sysselsättning för Irland kommer från företag, innovatörer och entreprenörer. Det största hoppet för Irland är att vårda sin kommande generation av entreprenörer och forskare, säger Johan Gorecki, CEO och grundare av Globe Forum.

Globe Forum vill visa världen hur Dublin och Irland är i framkant med innovationer och kommer att ge ett värdefullt tillfälle att förena innovatörer med investerare.

En viktig punkt i denna händelse är Call for Innovations final som äger rum i eftermiddag (onsdag). Konferensens mål är att aktivt uppmuntra investeringar i växande företag, ge professionellt stöd till innovatörer och uppmuntra nya metoder för finansiering. IRCSET, Accenture och TCD-UCD Innovation Alliance kommer att spela en viktig roll i urvalsprocessen. En utvald grupp på tolv finalister och forskare kommer att presentera sina innovationer för en panel av investerare.

De slutgiltiga vinnarna kommer att lämna Globe Forum med titlarna: Ireland’s Innovator och Ireland’s Researcher, de kommer även att vinna ett prispaket värt över 60 000 euro som bland annat är ett medlemskap i Globe Forum’s facilitator Programme.

För mer information, vänligen kontakta:

Limelight Communications, +353 (0) 1 668 0600

Emer O’Reilly, +353 (0) 86 859 3658, E-mail: emer.oreilly@limelight.ie

Karen Morgan, +353 (0) 1 668 0600, E-mail: karen.morgan@limelight.ie.

Johan Gorecki, CEO and founder Globe Forum, Mobil: +46-70-482 82 82,
E-mail: johan.gorecki@globeforum.com

(bild från dn.se)

Globe Forum är en internationell mötes- och marknadsplats för innovation och hållbar utveckling, med experter, innovatörer och företag. Globe Forum i Stockholm 2010 lockade 1000 företagsledare, entreprenörer, akademiker och politiska ledare från Europa, Asien och de mest dynamiska tillväxtmarknaderna. Globe Forum arrangeras i Dublin 17-18 november 2010.

www.globeforum.com