Strategisk Arkitektur

Maria Börtemark ny VD på Strategisk Arkitektur

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 10:58 CET

Ny VD för Strategisk Arkitektur blir Maria Börtemark. Maria kommer närmast från TAM Hood Consulting där hon var partner och en av grundarna. Maria har över femton års erfarenhet från fastighetsbranschen med tyngdpunkt på att skapa affärer i tidiga skeden och konceptutveckling för att stärka platser och stadsdelar.

– Strategisk Arkitektur är ett spännande arkitektkontor med en intressant position. Företaget har haft en fantastisk utveckling och jag är mycket glad över förtroendet att tillsammans med medarbetare och styrelse ytterligare utveckla ett framgångsrikt företag, säger Maria Börtemark.

I och med rekryteringen höjer Strategisk Arkitektur nu utvecklingstempot. – Vi vill mycket de närmaste åren; växa mer, skapa ännu bättre arkitektur och fler kommersiella projekt. Marias djupa förståelse för fastighetsaffären och villkoren för att skapa framgångsrika platser är perfekta byggstenar i arbetet att förtydliga vår position som värdeskapare och fylla rollen som ”mer än arkitekter” säger Göran Ekeroth, partner.

– Marias bakgrund och specifika erfarenhet breddar vår verksamhetsbas och positionerar oss ytterligare ett steg närmare kundens affär, sammanfattar Eva Eriksson, styrelseordförande på Strategisk Arkitektur.

Maria Börtemark tillträder den första mars 2013 och efterträder nuvarande VD John Lydholm som sedan en tid beslutat att gå vidare till annan verksamhet.

För ytterligare information kontakta:

Eva Eriksson, Styrelseordförande, Strategisk Arkitektur 070-644 34 97

Göran Ekeroth, Partner, Strategisk Arkitektur 08-568 176 08

Joanna Arvór, Marknadskommunikatör, Strategisk Arkitektur 08-586 176 41

Strategisk Arkitektur i Stockholm är privatägt och startades 1991. Med 65 medarbetare är bolaget idag ett av landets tongivande arkitektkontor. Sedan starten har värdeskapande för kunden varit central för verksamheten, genom fem affärsområden som spänner från inredningsdesign till visionsstyrd stadsutveckling. Exempel på aktuella profilprojekt är prisbelönta Kungsbrohuset, nya huvudkontor för Nordea och Skanska samt utveckling av Västra Ursvik.