Stockholms Stadsteater AB

Maria Callas - obesvarat liv

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 12:07 CET

Rikard Wolff gestaltar operasångerskan Maria Callas - en av 1900-talets mest mytomspunna kvinnor. Lucas Svensson har specialskrivit pjäsen för Rikard Wolff. Urpremiär den 11 december 2010 i regi av Linus Fellbom.

Sen kväll i Paris. Åren har gått, rösten är borta, Onassis har gift sig med Jackie.
En gång var hon en tjock oälskad flicka i Brooklyn. Det var innan hon skapade sin röst och sin nya kropp och blev gudinnan Callas.
Vem var det?
Och vem är hon nu?
En människa utan röst.
Men med en vacker vit kappa från Biki.

−Callas liv kretsar mellan tvåpoler, livet och konsten och hon är beroende av båda, men hon får dem aldrig att fungera tillsammans. När hon försöker att välja bort det ena för det andra blir resultatet tragiskt och kvar finns bara ensamhet och längtan. Callas var en person som drev sitt liv till extremer och ytterligheter och aldrig kompromissade, säger Lucas Svensson som har skrivitMaria Callas - obesvarat liv.

−Ett liv måste besvaras för att kunna levas, utan svar och kontakt kvävs det. Ett liv söker alltid efter att besvaras, att bekräftas. I konst, i gemenskap, i kärlek. Maria får allt, men det är inte nog. Någonstans finns ett tomrum som inte kan fyllas. Hon dör obesvarad,
säger Lucas Svensson.

Maria Callas −La Divina var en av 1900-talets stora fixstjärnor. När hon stod påtoppen av sin karriär älskades hon av en hel värld. Men hennes kärleksliv var allt annat än en framgångssaga. Hennes hjärtesorg skulle till slut bli såstor att hon förlorade sin röst. Mot slutet av sitt liv isolerade hon sig allt mer. Hon dog ensam endast 53 år gammal i
Paris.

−Den här pjäsen utspelar sig under hennes sista timmar, när allt är förbi, när livet reducerats till frågan om man ska gåut eller stanna inne. Det som existerar är minnet, allt som är förlorat, allt som inte kan fås tillbaka, säger Lucas Svensson.

Lucas Svensson, Rikard Wolff och Linus Fellbom har tidigare samarbetat runt Sympati för djävulen, en monolog om den mytomspunne teatermannen Gustaf Gründgens sista timmar som hade urpremiär påStockholms stadsteater/Strindbergs Intima teater hösten 2005.

På vår hemsida kan du läsa en intervju med Rikard Wolff om Maria Callas.

MARIA CALLAS −OBESVARAT LIV
AV LUCAS SVENSSON

Premiär 11 december påLilla scenen

Regi och ljus Linus Fellbom
Scenografi Lars Östbergh
Kostym Camilla Thulin
Mask Kjerstin Elg
Ljud Terese Johansson

I rollerna
Maria  Rikard Wolff
Bruna Eva Stenson

Förhandsbilder finns att hämta
påwww.stadsteatern.stockholm.se/press/press.asp
Föreställningsbilder finns att hämta från 8 december.

För mer information kontakta:
Lotta Fristorp, presschef, 0739-730 218,
lotta.fristorp@stadsteatern.stockholm.se