Kristdemokraterna, KD

Maria Larsson, Kristdemokraternas vice partiledare: Moderaternas förslag räcker inte

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2006 10:40 CET

– Det är bra att moderaterna letar efter lösningar på det problem som den höga fastighetsskatten innebär. Men det är inte oron för om man ska ha råd att sälja sin bostad som håller de äldre vakna om nätterna, utan om de kommer att ha råd att bo kvar. Att avskaffa fastighetsskatten är en bättre hjälp till de äldre som äger sin egen bostad än den minskning av reavinstbeskattningen som moderaterna föreslår.

Det säger Maria Larsson, Kristdemokraternas vice partiledare, i en kommentar till moderaternas äldrepolitiska utspel på fredagen.

– Att lappa och laga på ett ruttet system duger inte. Det är inte bara de äldre som bor i hyresrätt som drabbas av fastighetsskatten. Fastighetsskatten slår hårt mot de flesta grupper i samhället och måste därför avskaffas för alla.

– Skatten på boendet har blivit ett stort problem för de äldre. Men moderaternas förslag räcker inte för att lösa problemet. Kristdemokraternas uppfattning är att alla ska erbjudas trygghet att kunna bo kvar så länge man själv vill och man ska ha rätt till ett anpassat boende från 85 års ålder. Bara så skapas en reell trygghet för våra äldre.

– Det krävs mer än marginella förändringar av skattesystemet. Det krävs ett tankeskifte, bort från systemtänkande till ett tänkande som utgår från människovärdet och varje enskild persons behov och önskningar.

För mer information:

Maria Larsson