Kevin Kane

Maria Llerena blir värdinna för Maisha-galan

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2008 22:29 CET

En salsapionjär som kan teckenspråk.

Maria Llerena har i olika former ägnat hela sitt liv åt afro-karibisk musik, sång, dans och rytmer.
1967 blev Maria Llerena känd för det svenska folket som "Flickan från Havanna" efter att ha uppträtt med Sven-Bertil Taube i "Hylands hörna". Men redan på Kuba arbetade hon som sångerska och dansös, bl a på kabarén Tropicana och för kubansk TV.
Hon har även framträtt med Josephine Baker, Lill-babs, Siv Malmkvist och Cornelis Vreeswijk.
Kärleken fick henne att lämna Kuba för Sverige.

Maria Llerena var en av de första ungdomarna i världen som kom i kontakt med den kubanska dansen Cha-cha.
Hon växte upp i staden Cienfuegos där även mannen som hittade på rytmen cha-cha-cha, Enrique Jorrín, bodde.
Cha-cha-cha tog sig sedan vidare till Havanna och efter det till resten av världen. I mitten på 1960-talet träffade hon en svensk kulturantropolog som arbetade på Kuba och flyttade med honom till Sverige.

Hon har sedan dess gjort många kulturresor till bland annat Ghana, Guinea- Bissau, Nigeria och Tanzania, där hon har samlat en stor mängd sånger, lekar, instrument och föremål. Tillsammans med hennes latin-Karibiska pärlor av musik och rytmik berättar denna samlade kulturskatt mycket om dessa länder. Denna blandar hon med svensk tradition.

Parallellt har hon bland annat lett kurser i Salsa, sjungit och dansat i musikalen Annie på Göta Lejon samt fått flera arrangemang skrivna åt sig av pianolegenden och flerfaldige Grammy-vinnaren Bebo Valdés.

Kulturskatterna har hon delat med sig till Adolf Fredriks musikklasser, Konserthuset, Föreningen Sveriges Dövblinda, Föreningen för hörselskadade barn, Statens folkhälsoinstitut, Rädda Barnen, De synskadades riksförbund och Röda korset/Kvinnoboden, för att nämna ett fåtal.

Maria Llerena har hedrats av bland andra Föreningen Svenska Kompositörer Av Populärmusik, SKAP, för förtjänstfulla insatser på populärmusikens område.

2004 tilldelades Maria Llerena S:t Eriksmedaljen av Stockholms stad, tillsammans med bland andra Povel Ramel, skådespelerskan Helena Bergström, författaren Hans Eklund och barnsköterskan Helen Jaktlund (en av Stockholms första "morsor på stan" och mottagerska av Kungastipendiet 1995).

Medaljerna förlänas förtjänta Stockholmare och överlämnas i samband med festligheter i Stadshuset, Blå Hallen.

Ceremonin har funnits sedan 1938 och de första S:t Eriksmedaljörerna var stadshusarkitekten Ragnar Östberg och bankdirektören Knut Wallenberg.

Maria Llerenas skapelse, det kulturella aktivitetscentret "Caramba", anses av många vara en av Söders kulturella oaser.

................................

Källa: http://missafricasweden.se/