Kaolin

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 14:58 CEST

Maria Pohl 27.10 – 18.11 2012

Shape

Kaolinmedlemmen Maria Pohl har med sin fint dekorerade och noggrant utmejslade keramik länge haft många beundrare. Med en blinkning till 1950- och 60-talets dekorerade porslin har hon hittat ett helt eget uttryck i både mönster och form. Bruksgods som skänker exklusivitet med sina sublima detaljer.

Till sin utställning hos Kaolin har Maria Pohl valt att arbeta med porslinslera för att komma åt den rena vita skärven och porslinets känsla. Formerna är drejade utan botten och sedan förändrade till en mjuk trehörning med en kavlad botten. Formen lyfts upp av de drejade benen och blir till en liten möbel i rummet.

Rytmiskt upprepade mönster har alltid präglat en del av Maria Pohls keramik och till den här utställningen är det ett löpande cirkelmönster i lergodslera som applicerats. Mönstret smälter och bildar glasyr i den höga bränningen och får ett upphöjt blänk mot den vita matta porslinsskärven. Formen på tre ben går igen i alla pjäserna men förändras i både uttryck och stämning beroende på glasyr och dekor.

Maria Pohl är uppvuxen i Umeå men sedan 30 år verksam i Oskarshamn. Hon har även arbetat med uppdrag i det offentliga rummet de senaste åren. Varmt välkomna till denna finstämda utställning.

Vernissage i närvaro av konstnären lördag den 27 oktober 2012 kl. 11-16

Hanna Grill Lyssarides

Intendent

Hornsgatan 50

118 21Stockholm

tel. 08-644 46 00

www.kaolin.se

info@kaolin.se

Öppet: Mån-fre. 11-18, lör.11-16, sön. 12-16

KAOLIN är en renodlad keramikgrupp som bildades 1978. Vi är alltsedan starten belägna på Hornsgatan 50 nära Mariatorget i Stockholm där vi driver både butik och galleri.

Gruppen består idag av nitton keramiker som arbetar med konsthantverk av hög klass, både bruksgods och skulptur. Våra medlemmar arbetar i sina egna verkstäder och finns representerade över hela Sverige.

Vi arrangererar ca 12 separatutställningar per år med inbjudna gästutställare, både svenska och utländska, framförallt från våra nordiska grannländer. Kaolin tar även emot konstföreningar och grupper på privata visningar och konstföreningskvällar samt anordnar öppna föreläsningar och konstkvällar. Mer info på vår hemsida: www.kaolin.se