Svenska Ishockeyförbundet

Maria Rooth och Gunilla Andersson historiska i Damkronorna

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 16:57 CEST

AIK IF-fórwarden Maria Rooth gjorde sitt 100:e landslagsmål när hon sköt 5-0 när Sverige vann mot Kazakstan med 9-0 (2-0, 3-0, 4-0) i VM i Hämeenlinna, Finland, på onsdagen den 8 april 2009.

Maria Rooth blev första svenska spelare att uppnå 100 landskampsmål och totalt nionde kvinna i världen att göra 100 landskampsmål.

VM i Hämeenlinna, Finland, spelas under tiden 4-12 april 2009.

I och med denna landskamp kom Sveriges Segeltorps IF-back Gunilla Andersson upp i 62 VM- och OS-landskamper vilket är rekord i ishockeyvärlden för damer. Gunilla Andersson är historisk också eftersom hon spelat 13 VM- och OS-turneringen vilket även det är rekord inom damishockey.

I första perioden tar Sverige ledningen med 1-0 genom Tina Enström efter 02.07. Hon skjuter ett långskott mot mål som via klubban på en av Kazakstans försvarare går in i mål. I slutet av perioden ökar Sverige på till 2-0 genom ett power playmål av Elin Holmlöv efter 19.16. Pernilla Winberg kommer från vänster och får med sig pucken bakom mål. Hon rundar målet och slår en diagonalpassning från höger till vänster sida och ställer Elin Holmlöv helt fri med öppet mål. Hon hade bara att fösa in pucken efter en mycket snygg framspelning. Sverige vinner perioden med 2-0 och vinner skottstatistiken med klara 24-3.

I andra perioden ökar Sverige på till 3-0 genom Elin Holmlöv som efter 07.00 gör sitt andra mål i matchen. Pernilla Winberg skjuter pucken ned till vänster om målvakten där Elin Holmöv tar emot pucken och går in framför mål samtidigt som hon lägger över pucken på backhandssidan och lyfter in den högt i mål, ett snyggt mål. Frida Svedin Thunström skjuter 4-0 efter 15.28 framspelad av Isabelle Jordansson och Erica Udén Johansson. Efter 16.15 sköt Maria Rooth 5-0 framspelad av Gunillla Andersson. Detta var ett historiskt mål eftersom hon gjorde sitt totalt 100:e landskampsmål i karriären. Ingen annan svenska har lyckats med detta och Maria Rooth placerade sig som en av totalt nio damspelare i världen som lyckats nå 100 landskampsmål. Sverige vinner perioden med 3-0 och vinner skottstatistiken med 20-4.

I tredje perioden inleder Sverige väl medvetet om att segern redan är säkrad. Sveriges huvudcoach Peter Elander är dock inte nöjd utan tar time out och manar på sina spelare. Detta gen önskad effekt och Sverige gör till och med fyra mål på bara 2.02 minuter under matchens sista minuter:

16.38 6-0 Danijela Rundqvist

17.17 7-0 Erika Holst

17.41 8-0 Erica Udén Johansson

18.40 9-0 Elin Holmlöv

Sverige vinner tredje perioden med 4-0 och matchen totalt med 9-0. Sverige vinner skottstatistiken i tredje perioden med 26-8 och totalt med 70-15.

Poängbästa spelarna i det svenska laget:

Erika Holst fyra poäng via ett mål och tre assist

Elin Holmlöv tre poäng via tre mål

Pernilla Winberg tre poäng via tre assist

På fredag väntar Ryssland. Vinnaren i den matchen spelar VM-bronsmatch på söndag.

VM 2009

Hämeenlinna, Finland

Grupp E

Onsdagen den 8 april 2009

Patria Areena, Hämmenlinna Main Arena

Matchfakta:

Sverige-Kazakstan 9-0

(2-0, 3-0, 4-0)

Period ett: 02.07 1-0 Tina Enström utan assist, 14.35 utv 2 min Olga Krjukova hooking, 16.37 utv 2 min Danijela Rundqvist interference, 17.25 utv 2 min Ljubov Ibragimova tripping, 19.16 2-0 Elin Holmlöv assist Pernilla Winberg i power play spel fem mot fyra

Skott: 24-3.

Period två: 07.00 3-0 Elin Holmlöv assist Pernilla Winberg och Erika Holst, 11.41 utv 2 min Larissa Sviridova slashing, 15.28 4-0 Frida Svedin Thunström assist Isabelle Jordansson och Erica Udén Johansson, 16.16 5-0 Maria Rooth assist Gunilla Andersson, 17.39 utv 2 min Galina Shu tripping

Skott: 20-4.

Period tre: 03.31 utv 2 min Erika Holst roughing, 14.47 utv 2 min Viktorija Sazonova interference, 16.38 6-0 Danijela Rundqvist assist Emma Eliasson och Tina Enström i power play spel fem mot fyra, 17.17 7-0 Erika Holst assist Katarina Timglas och Pernilla Winberg, 17.41 8-0 Erica Udén Johansson assist Frida Nevalainen och Erika Holst, 18.17 utv 2 min Jelena Stelmaister tripping, 18.40 9-0 Elin Holmlöv assist Gunilla Andersson i power play spel fem mot fyra

Skott: 26-8. Totalt: 70-15.

Utvisningar: Sverige 2x2 min. Kazakstan 6x2 min

Domare: Aina Hove, Norge

Publik: 2 058

Matchens lirare:

Sverige: Gunilla Andersson

Kazakstan: Uppgift saknas

Söndagen den 5 april 2009

Sverige-Kina 6-1 (2-0, 3-0, 1-1) i Hämeenlinna, Finland

Måndagen den 6 april 2009

Kanada-Sverige 7-0 (2-0, 1-0, 4-0) i Hämeenlinna, Finland

Onsdagen den8 april 2009

Sverige-Kazakstan 9-0 (2-0, 3-0, 4-0) i Hämeenlinna, Finland

Fredagen den10 april 2009
Direktsändning med start klockan 13.55 (svensk tid) i SVT 24 Sverige mot Ryssland, i Hämeenlinna, Finland

Söndagen den 12 april 2009
Klockan 15.00 finsk tid VM-bronsmatch i Hämeenlinna, Finland
Klockan 19.00 finsk tid VM-final i Hämeenlinna, Finland

PRESSBILD FÖR FRI PUBLICERING

Pressbild på Damkronornas huvudcoach Peter Elander bifogas. Vänligen ange: Foto: FotoKenne Reklamfoto AB vid publicering.

VM-MEDIAGUIDEN

Sveriges VM-mediaguide finns tillgänglig på http://info.swehockey.se under länken Media Guides.

Se även www.swehockey.se

För eventuella frågor ring:

Damkronornas team manager Anders Ottosson, mobiltel: 070 - 750 95 26

Damkronornas huvudcoach Peter Elander, mobiltel: 070 - 863 64 40