Miljöpartiet de gröna

Maria Wetterstrand: Avskaffa EU:s exportsubventioner!

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2004 13:33 CEST

Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand välkomnar EU:s handelskommissionär Pascal Lamys utspel om att helt avskaffa EU:s exportstöd för jordbruksprodukter som uppgår till ca 2,8 miljarder euro per år. EU:s villkor dock är att länder som USA, Kanada, Japan och Australien avveckla liknande stöd.

- Det vore en stort steg i rätt riktning mot en mer rättvis handel om dessa destruktiva exportstöd försvinner så fort som möjligt. EU:s skattebetalare kan inte fortsätta hålla jordbruksnäringen i Europa under armarna genom att dumpa priset på jordbruksprodukter på världsmarknaden. Exportstödet bidrar till fattigdom genom att bönder konkurreras ut i redan fattiga länder, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand.

- Det är lovvärt om EU nu får med sig alla länder som har exportsubventioner på att avskaffa dem. Annars bör EU fullfölja det nödvändiga initiativet på egen hand. Det vore en verkligt positiv signal till de fattiga länderna i kommande WTO-förhandlingar. Varje dag dessa omoraliska stöd bibehålls är en förlorad dag för världens fattiga, säger Lotta N Hedström, miljöpartiets riksdagsledamot i utrikesutskottet.

Wetterstrand är samtidigt kritisk till den fortsatt bristande viljan inom EU att trappa ner jordbrukssubventionerna och nedmontera EU:s tullmurar och importkvoter.

- Den bristande politiska viljan att avskaffa alla handelshinder mot de fattiga länderna är en skam för Europa. Det gäller framförallt jordbrukspolitiken. Det är obegripligt att skattebetalarna i Europa ska behöva subventionera varje europeisk ko med 15 kronor om dagen, samtidigt som en miljard människor lever på under 7 kronor om dagen, säger Wetterstrand.

Kontakt: Maria Wetterstrand 070-701 45 45, Lotta N Hedström 070-340 63 67, Politiskt sakkunnig 070-738 65 34