Miljöpartiet de gröna

Maria Wetterstrand och Yvonne Ruwaida: Friåret ger livskvalitet för stressade kvinnor

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2004 12:46 CEST

Friåret har gett livskvalitet till stressade kvinnor och en chans till en paus mitt i arbetslivet. Det konstaterar Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand och friårsförhandlare Yvonne Ruwaida med anledning av IFAU:s utvärdering av friåret som presenteras idag.

- Många friårsvikariat tycks ha tillfallit timvikarier och deltidsarbetslösa. Att inte veta när man ska jobba och när man får vara ledig gör det omöjligt att planera sitt liv. Genom friåret har de fått i genomsnitt tio månader på samma arbetsplats, säger Yvonne Ruwaida.

IFAU visar att 75 procent av de friårslediga är kvinnor och de har en genomsnittsålder på 47 år. 36 procent jobbar inom vård eller barnomsorg. De har i genomsnitt jobbat 16 år hos samma arbetsgivare.

- Äldre lågavlönade kvinnor i offentlig sektor är mest friårslediga. Det är samma grupper som också har de högsta sjukskrivningarna. Genom friåret får de en möjlighet att vila ut eller vidareutbilda sig och därmed förbättra sina möjligheter att orka jobba fram till pensionen, säger Yvonne Ruwaida.

Friåret introducerades i 12 kommuner under åren 2002-2004. Under denna period har ungefär 4 000 friårsplatser beviljats - en anställd har fått möjlighet att vara ledig ett år samtidigt som en arbetslös vikarierat på dennes tjänst. Enligt IFAU har hälften fått fortsatt arbete hos samma arbetsgivare efter avslutat friår. Från och med den 1 januari 2005 utvidgas verksamheten till att gälla hela landet med 12 000 helårsplatser per år.

Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand:

- Positiva överraskningar i rapporten är att så många lågavlönade medelålders kvinnor i offentlig sektor valt att utnyttja friåret, att så många vikarier fått fortsatt anställning och att 87 procent av arbetsgivarna är nöjda med friåret. Ett friår med en livskvalitetseffekt som minskar sjukskrivningar och förtidspensioner blir dessutom samhällsekonomiskt lönsamt, säger Maria Wetterstrand.

Kontakt: Yvonne Ruwaida 070-858 12 28
Maria Wetterstrand 073-701 45 45